Kaupankäynnin esteitä näyttää olevan helpompi pystyttää kuin poistaa. Monet kauppiaat tuntuvat pitävän kynsin hampain kiinni periaatteistaan, kuten esimerkiksi perinteistään ja piintyneistä tavoistaan. Maailma muuttuu joka päivä ja samalla luulisi myös ihmisten ja siinä samassa liikeyritystenkin muuttuvan yhtäläisesti. Kuitenkin jokapäiväisiä askareitamme leimaavat vanhat tavat ja uskomukset. Vanhasta, tutusta ja turvallisesta ei ole helppo luopua. Entisen jättäminen taakseen on kuin hyppy tuntemattomaan. Tuntematon on puolestaan epävarmaa, eivätkä ihmiset helposti alistu epävarmaan tulevaisuuteen. Joukossamme on kuitenkin aina niitä, jotka rohkeasti uskaltavat rikkoa rajoja, ja juuri heidän pelottomuutensa vievät kehitystä eteenpäin.
Eräs lounasruokala julkaisi vielä kuukausi sitten viikon ruokalistansa netissä. Päivän lounastarjouksen näki nopeasti ja helposti siirtymällä vain kyseisen ruokalan etusivulle. Tosin pieni puutekin tässä ominaisuudessa oli, sillä etusivulla näkyi aina ikään kuin houkuttimena maanantain ja tiistain lounasvaihtoehdot. Loppuviikon ja siten myös koko listan näki, kun siirtyi linkistä seuraavalle sivulle. Keskiviikkoon tultaessa etusivulla näkyi yhä maanantain ja tiistain lounaat. Pienellä parantelulla etusivulle olisi voinut helposti nostaa kuluvan päivän lounaat ja yksinkertaisesti vain unohtaa menneet päivät. Tästäkin pienestä käyttäjäystävällisyyttä laskevasta puutteesta huolimatta sähköinen ruokalista toimi tyydyttävästi.
Kuukausi sitten ruokala päätti jatkossa julkaista lounaslistansa erillisenä tekstinkäsittelyohjelman tiedostona. Nyt potentiaaliset ruokailijat voivat jatkossa ladata koko viikon listan omalle koneelleen. Koin muutoksen erittäin hankalaksi monestakin syystä. Ensinnäkin tiedosto on joka viikko eriniminen käsittämättömiä numeroita ja kirjaimia sisältävä merkkijonosekamelska eikä nimestä mitenkään selviä, minkä viikon listasta on kysymys. Toisekseen, joudun nyt tallentamaan tiedoston omalle koneelleni ja seuraavaksi etsimään ja avaamaan sen erillisellä tekstinkäsittelyohjelmalla. Koneelle jää helposti edellisten viikkojen listat ja uusimman listan etsimiseen joudun selvittämään tiedoston luontipäivän. Muutamat kanssaihmiset ovat jo raportoineet lukeneensa epähuomiossa edellisen viikon listaa.
Muutamien kertojen jälkeen touhu alkoi tuntua paluulta jonnekin parinkymmenen vuoden takaiseen tietokonemaailmaan. Pari kertaa olen jo jättänyt lounaan väliin ja kävellyt muutaman sadan metrin päässä olevaan kauppaan, kun en ole viitsinyt nähdä vaivaa ruokalistan avaamiseksi. En osaa sanoa, miksi ruokala siirtyi tällaiseen hankalaan julkaisutapaan, mutta sen osaan sanoa, ettei tämä ainakaan ole omiaan lisäämään kaupankäyntiä. Olkoonkin vain erillinen tiedosto ravintoloitsijalle helpoin tapa julkaista ruokalistansa, mutta maksavia asiakkaitahan tässä pitää ensisijaisesti ajatella. Parin viikon epämiellyttävien kokemusten jälkeen jätin lopulta ruokalan omistajalle kyselyn moisesta muutoksesta.
Suomalaisten ravintoloiden tulisi yhä enemmän satsata asiakaspalveluun ja omankin työn lisääntymisen tai vaikeutumisen uhalla tehdä ravintolassa asioinnista miellyttävä kokemus asiakkaalle. Ravintolatkin haluavat erottua toisistaan, ja siksi ruokalistalle ilmestyy toinen toistaan eksoottisempia annoksia. Vanhasta kunnon makaroniannoksesta kinkkukastikkeella on tullut pasta carbonara. Vanhemmalle väelle hienot ulkomaalaiset termit eivät kerro mitään. Ruokalistoissa olisikin hyvä olla kuva annoksesta. Se houkuttelisi ruokailijan kokeilemaan tuntemattomampiakin annoksia. Suomalaisilla yrittäjillä on vielä pitkä matka edessään asiakaspalvelun parantamisessa.