Hotellihuijaus

Kesä tekee vääjäämättömästi tuloaan. Samalla lähestyvät kesälomat ja niiden myötä käynnistyy lomamatkailu. Monilla kesälomamatka suuntautuu ulkomaille ja matkalla viihdytään tyypillisesti useampia päiviä. Nähtävyyksien välissä uinutaan hotelleissa, jotka useimmiten ovat luotettavia ja käypiä majoituslaitoksia. Turistien ympärillä häärää kuitenkin kaikenlaista hämäräporukkaa, jotka pyrkivät hyötymään pahaa-aavistamattoman matkalaisen hyväuskoisuudesta ja ehkä vähän kokemattomuudestakin. Noin kolmekymmentä vuotta sitten vierailin Yhdysvalloissa ja majoituin erääseen hotelliin New Yorkin keskustassa. Pian huoneen puhelin soi. Vastasin, ja toisessa päässä kuului naisen ääni, joka sanoi soittavansa vastaanotosta. Hän kertoi, että huoneeni maksussa oli jotain epäselvää. Kerroin maksaneeni hotellihuoneen ennakkoon jo kotimaassa ja ettei maksussa ollut mitään epäselvyyksiä. Puhelu päättyi lyhyeen eikä maksusta sen jälkeen enää keskusteltu edes kirjautuessani ulos hotellista. Silloin päättelin puhelun olleen eräänlainen tarkistussoitto. Joku halusi tietää, olenko huoneessa. Jos en olisi vastannut puhelimeen, olisin saattanut saada huoneeseeni kutsumattomia vieraita omilla avaimillaan penkomaan matkatavaroitani. Näin ei onneksi kuitenkaan käynyt sillä erää, mutta se oli hyvä muistutus siitä, miten monenlaisia eri tapoja maailmalla käytetään turistin pään menoksi.

Kuva
cb John Jacobi

Tutustuin vastikään eräällä some-sivustolla toiseen hotelleihin liittyvään huijaukseen. Siinä matkalainen majoittautuu hotelliin tavalliseen tapaan kirjautuen sisään vastaanotossa. Nykyään vastaanottovirkailijat ottavat asiakkaan luottokorttitiedot talteen jo etukäteen siltä varalta, että asiakas lähtee hotellista ja jättää mahdolliset maksut maksamatta. Käytäntö on hyvin tyypillinen eikä siinä ole mitään kummallista. Matkalainen asettuu huoneeseensa ja kaikki näyttää tähän asti olevan hyvin. Pian joku tuntematon soittaa hotellin vastaanottoon ja pyytää yhdistämään esimerkiksi huoneeseen numero 418. Kuinka ollakaan tämä huone sattuu olemaan juuri puheena olevan matkalaisemme huone. Puhelin soi huoneessa, ja asiakas vastaa siihen. Ääni puhelimen toisessa päässä sanoo olevansa hotellin vastaanotosta ja kertoo, että asiakkaan luottokorttitiedoissa on jotain epäselvää. Soittaja pyytää asiakasta antamaan luottokorttinsa tiedot uudelleen luettelemalla kortin numeron sekä kortin kääntöpuolella olevan kolminumeroisen turvaluvun. Matkustaja ajattelee ehkä tässä vaiheessa, että mikäpä siinä eikä välttämättä tule ajatelleeksi mitään vaaraa, sillä soittohan tuntuu tulevan hotellin vastaanotosta. Todellisuudessa kyseessä on huijaus. Joku tuntematon hotellin ulkopuolelta soittaa satunnaiseen huoneeseen ja kysyy sitten pahaa-aavistamattoman henkilön luottokorttitiedot, osoitteet ja muut mahdolliset tiedot, joita voi hyödyntää rikollisiin tarkoituksiin. Soittaja voi kuulostaa erehdyttävän ammattimaiselta, joten heti ei tule mieleen, ettei puhelu sittenkään tule vastaanotosta.

Tämä tositarina opettaa yksinkertaisesti olemaan varuillaan kaikesta tavallisuudesta poikkeavasta. Jos koskaan saat edellä kuvatun puhelun hotellihuoneeseesi, kerro soittajalle, että tulet alas vastaanottotiskille selvittämään asian. Tämän jälkeen voit mennä vastaanottoon tai soittaa sinne ja kysyä, onko heillä jokin ongelma asiakassuhteesi kanssa. Lisää opettavaisia tarinoita turistien huijaamisesta voit lukea blogini aiemmasta artikkelista, joka käsittelee turistien huijauksen eri muotoja.

Julkaistu torstaina 6.4.2017 klo 16:46 avainsanoilla loma ja matkailu.

Edellinen
Yhdellä vedolla - osa 2
Seuraava
Psykiatrin diagnoosi