Hei FNAME

Joulukiireet ovat nyt kuumimmillaan. Aattoon on aikaa enää kaksi viikkoa, mikä tarkoittaa, että jäljellä on siis vain muutama viikko houkutella asiakkaita jouluostoksille. Mainoksia tulvii ovista ja ikkunoista. Sähköpostini laulaa, kun kymmenet päivittäiset uutiskirjeet, joulukalenterit, 24 tunnin tarjoukset, alennuskupongit ja muut postitukset muistuttavat kauppiaiden olemassaolosta. Kun kiire on kova, ei virheiltäkään voi välttyä. Eilen sähköpostilaatikkooni kilahti otsikosta päätellen melkein roskapostia. Vain suomenkielinen otsikko kieli tutusta mainostajasta. Otsikko alkoi sanoilla: "Hei |*FNAME*|!..." Roskapostittajat käyttävät ohjelmia, jotka lähettävät huomattavia määriä samanlaisia sähköpostiviestejä lukemattomille vastaanottajille. Koska viestit ovat tyypillisesti aina samanlaisia, yritetään niitä personoida lisäämällä tekstin joukkoon esimerkiksi vastaanottajan nimi. Koska nimet luonnollisesti vaihtelevat vastaanottajan mukaan, korvataan varsinainen nimi niin sanotulla placeholderilla eli paikanpitäjällä. Juuri ennen kuin viesti lähetetään, paikanpitäjä vaihdetaan vastaanottajan nimeksi. Paikanpitäjät tunnistaa viestistä usein niiden salaperäisellä koodilla. Saamassani viestissä paikanpitäjä on koodattu |*FNAME*| -merkinnällä. Lähetysohjelma etsii viestipohjasta tätä merkintää ja vaihtaa sen paikalle vastaanottajan nimen. Tässä nimenomaisessa tapauksessa koodi vaihtuu etunimeksi, sillä FNAME on mitä ilmeisimmin lyhennetty englanninkielisestä sanaparista first name tai sanasta forename.

Kaksitoista minuuttia myöhemmin sama lähettäjäfirma lähetti uuden viestin. Tällä kertaa otsikossa pyydettiin nöyrästi anteeksi. Viestissä valiteltiin teknisiä ja inhimillisiä ongelmia sähköpostien lähettelyssä. Aiemmin lähetetyn sotkuisen viestin lisäksi eräät vastaanottajat olivat saaneet saman viestin useaan kertaan. Minulle tuli onneksi vain yksi viesti eli kyseessä taisi olla pieni vastaanottajajoukko, jonka postilaatikko paisui turhasta mainospostista. Huolimattomasti laaditut sähköpostit eivät palvele tarkoitustaan ja pahimmassa tapauksessa kääntyvät lähettäjäänsä vastaan. Normaalisti kuvailemani viesti olisi päätynyt suorinta tietä roskapostilaatikkoon, mutta suomenkielinen teksti lienee pelastanut sen saapuneiden viestien joukkoon. Toisaalta näin joulun alla postia tulee sellaista tahtia, että jotenkin sitä pitää erottautua. Olisiko tuo "Hei FNAME" ollut tällainen huomion herättäjä, joka on markkinoinnin ja mainonnan yksi perustehtävistä.

Julkaistu torstaina 11.12.2014 klo 17:17 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Tekniikan historia 6/2014
Seuraava
Lauluveikkojen joulukonsertti