Hei asiakas etunimi

Sain tänään mainoskirjeen sähköpostitse. Hetken jo luulin, että Keskon K-Supermarket on liittynyt maailman tuhansien roskapostittajien joukkoon, kun viesti alkoi: "Hei ${ASIAKAS_ETUNIMI}." Viestin oli tarkoitus tervehtiä minua etunimellä, mutta jostakin syystä postittajan käyttämä ohjelma oli jättänyt ASIAKAS_ETUNIMI-paikanpitäjän eli placeholderin täyttämättä ja tuloksena oli roskapostiviesteistä tuttu kömmähdys. Aikoinaan tutkin paljonkin roskaposteja, kun olin tekemässä suodatusalgoritmia. Tuolloin törmäsin usein tällaisiin viesteihin, joissa osa paikanpitäjistä oli jäänyt täyttämättä. Sellaisia viestejä oli helppo epäillä spammiksi ja niinpä ne tyypillisesti saivatkin korkeat haittapisteet algoritmilta.

Tällä kertaa K-kauppiaan mainoskirje päätyi inboksiin. Jos viesti olisi kirjoitettu englanniksi, olisi se suurella todennäköisyydellä löytynyt spammiloorasta. Tehokkaat roskapostisuodattimet osaavat jo tulkita eri kieliä. Olisin siis voinut merkitä tämän viestin roskaksi ja opettaa suodatinalgoritmia torjumaan vastaavanlaiset kirjeet ensi kerralla. Jollakin tavalla kirje on liikuttavan inhimillinen. Se kertoo siitä, että isonkin toimijan takana ovat vain tavalliset työntekijät, jotka tekevät virheitä siinä missä me muutkin.

Julkaistu perjantaina 29.5.2009 klo 17:59 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Selainkaappaus
Seuraava
Paholaisen urut