Valokuvaajalle tärkeintä on valo. Valaistuksen lisäksi kuvaajalle on tärkeää myös työväline eli kamera sekä tietysti kuvauskohde. Ilman valoa kuvaamisesta ei kuitenkaan tule mitään, joten siksi on perusteltua, että juuri valo on valokuvaamisen tärkein edellytys. Talvet ovat Suomessa tunnetusti pimeitä ja tähän vuodenaikaan harmautta jatkuu läpi päivän. Illat pimenevät nopeasti ja valoisa aika lyhenee päivä päivältä. Aurinkoisia kelejä saa odottaa pitkälle kevääseen. Syksyn ja kevään auringonsäteetkin ovat epäkiitollisen matalalla näillä leveysasteilla, joten valokuvauksen edellytykset ovat haasteelliset. Kuvaamista avitetaan keinovalaistuksella, joka tosin on melko yleinen käytäntö studio-olosuhteissa ylipäätään. Kotioloissa tyydytään usein kameran salamavaloon, mistä seurauksena on säikähtäneitä yli tyypillisesti luonnottomasti valottuneita kuvia.
Olen paininut vähäisen valon ongelman kanssa jo vuosia. Talvella valokuvaaminen erityisesti sisätiloissa ei tahdo onnistua, kun huushollin kattolamput eivät yksinkertaisesti riitä valaisemaan riittävästi. Kuvaaminen onkin jäänyt syksyn ja kevään välisenä aikana vähemmälle. Ulkonakaan ei tule talvisin paljon otettua kuvia, vaikka aurinko paistaisi pilvettömältä taivaalta. Kylmä ulkoilma ja pakkanen ei nimittäin salli pidellä kameraa paljain käsin kovin pitkää aikaa ja talvihansikkailla kameran käyttely on hieman hankalaa. Sisätilojen valaistusongelmat ratkaisin vihdoin vuosien jahkailun jälkeen tänään. Ostin viimein kohtuullisen studiovalosetin, joka ainakin kokonsa puolesta on erittäin toimiva kotioloissa. Päädyin Rajalan kamerakaupan myyjän suosituksesta sveitsiläiseen Elinchrom D-Lite RX ONE -valopakettiin.
Valintani oli kaikilta osin hyvin onnistunut. Ensimmäinen testivalokuvani onnistui olohuoneen alun perin heikossa valaistuksessa erinomaisesti. Kuvasta tuli terävä ja kirkas lähes samoin kuin kirkkaassa valaistuksessa. Aivan auringon kirkkauteen tämä valosetti ei suinkaan pääse, mutta antaa jo näillä varustuksilla riittävästi valoa kotitarvekuvaamista varten. Elinchrom-paketissa on kaksi softbox-valaisinta, jotka voidaan kytkeä toisiinsa mukana tulevalla kaapelilla, joka puolestaan mahdollistaa salamavalon synkronoinnin. Paketissa on lisäksi järjestelmäkameran varustekenkään kiinnitettävä langaton lähetin, joka laukaisee salamavalot kuvaa otettaessa. Valaisimissa on toki myös kiinteä valo, joka palaa koko kuvaamisen ajan. Näin ei välttämättä tarvita salamaa lainkaan, mikäli pehmeä valo riittää kuvauksiin. Molemmat valaisimet kiinnitetään mukana tuleviin jalustoihin ja koko komeuden voi pakata kahteen kantolaukkuun, jotka kuuluvat varustukseen. Yllättävän monipuolinen ja toimiva valopaketti tulee nyt varmasti kovaan käyttöön.