Asiakas palkitsee

Asiakas palkitsee palveluntarjoajan hyvästä palvelusta. Toisaalta hyvää asiakaspalvelua tuntuu olevan vaikea saada nykypäivinä. Omista oikeuksistaan kuluttajana ja asiakkaana täytyy joskus oikein tapella, ainakin kuvainnollisesti. Oma pankkini houkutteli minut jokin aikaa sitten ottamaan ilmaisen luottokortin tapahtumapalvelun. Palvelulla sain nähdä luottokorttitapahtumat oman pankkitilini yhteydessä. En koskaan käyttänyt palvelua, sillä olen jo toistakymmentä vuotta pitänyt henkilökohtaista kirjanpitoa kaikista tili- ja luottokorttitapahtumista. Näin tämä palvelu olikin helppo unohtaa, kunnes muutama päivä sitten huomasin tiliotteellani oudon veloituksen. Pankki oli vaivihkaa päättänyt ryhtyä veloittamaan tapahtumapalvelusta 50 senttiä kuukaudessa.

Luonnollisesti reklamoin yllättävästä palvelumaksusta. Pankin vastauksessa todettiin, että veloituksesta on informoitu monilla tavoin. Ilmeisesti informaatio on ollut piilossa tai sitten se on ollut niin pienellä kirjoitettu, etten ole kyennyt sitä huomaamaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pankki voisi kehittää huomattavasti tiedottamistaan. Näinä sähköisen viestinnän aikoina olisi helppo lähettää asiakkaalle sähköposti- tai tekstiviesti. Käyn harvoin pankin nettipalvelussa, joten en saa viestejä sitä kautta kovinkaan nopeasti. Silloinkin viestien tulisi avautua heti ensimmäiselle sivulle, kun olen kirjautunut sisään. Jos joudun etsimään uusia viestejä useiden linkkien takaa, tuskin arvaan moista toimenpidettä tehdä jokaisella harvalla vierailukerrallani.

Hinnankorotukset ja uudet palvelumaksut ovat aina ikäviä uutisia asiakkaille. Joskus nämäkin uutiset vain on kerrottava, ja silloinkin rehellisintä olisi reippaasti ja avoimesti kertoa asiasta. Tällöin asiakas kokee saavansa kunnon reilua palvelua. Jos ikävät viestit on piilotettu pienellä kirjoitettuna printtinä tai linkkien taakse, asiakas kokee, että häntä yritetään hämätä tai huijata. Tällainen käytös on pahinta, mitä palveluntarjoaja voi asiakkaalleen tehdä. Asiakas tekee aina lopulta päätöksen, ja päätös voi olla palveluntarjoajalle epäsuotuisa. Jos asiakassuhde puolestaan on koko ajan reilu ja asiallinen, palkitsee asiakas yhteistyön uskollisuudellaan. Näin rakennetaan pala palalta pitkää ja kestävää asiakassuhdetta. Pikavoitot ovat lyhytaikaisia, mutta vauraus perustuu pitkän ajan ahkerointiin. Pankkini palautti veloittamansa palvelumaksun ja asiakassuhteemme jatkuu entisellään.

Julkaistu keskiviikkona 17.5.2006 klo 18:17 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Kevät ottaa takapakkia
Seuraava
Odottamisen sietämättömyys