Legendaarinen tavarataloketju Anttila asetettiin viikko sitten konkurssiin. Vuonna 1952 perustettu Anttila ehti toimia reilut 60 vuotta, mutta kaupan rakennemuutos ja tietyllä tavalla koventunut kilpailu saivat tunnetun brändin lopulta luovuttamaan. Rakennemuutoksesta puhuttaessa verkkokauppaa yksistään tuskin voi syyttää konkurssiin ajautumisesta, mutta monenlaiset halpahallit ja -ketjut ovat nykyisessä taloustilanteessa nostaneet suosiotaan kuluttajien keskuudessa. Verkkokaupat ovat kuitenkin laventaneet tuotevalikoimia huomattavasti, ja kuluttajilla on nykyään suurempi valinnanvapaus. Netissä toimivat kaupat säästävät jonkin verran kuluissaan, kun niiden ei tarvitse pitää perinteistä liiketilaa, vaan pelkkä varasto hyvien logistiikkaketjujen päässä riittää. Toisinaan verkkokaupat eivät pidä edes varastoa, vaan keräävät aikansa tilauksia ja riittävän tilauskannan tultua täyteen ne hankkivat tavarat toimitettaviksi. Näillä näkymin perinteinen tavaratalokonsepti taitaa tulla kohta tiensä päähän. Tavarataloissa myydään usein sellaisia tuotteita, joita sisäänostajat kuvittelevat asiakkaiden haluavan hankkia. Valikoimat ovat suppeampia, koska tavarat sitovat pääomia ja niiden varastointi kauppojen hyllyillä maksaa.
Anttilan konkurssin myötä oli luonnollisesti odotettavissa isot alennusmyynnit. Kilpailijat ehättivät jo viime viikolla enteilemään tulevaa markkinahäiriötä, joka toisaalta ei kesälomakaudella tulisi haittaamaan kaupankäyntiä kovin paljon tai kovin pitkään. Eilen käväisin ennakolta jo vähän tunnustelemassa tilannetta keskustan Anttilassa, mutta vielä silloin liikkeessä ei ollut mitään merkkejä tulevasta alennusmyynnistä. Illalla sitten Anttila tiedotti Facebook-sivuillaan alennusmyynnin alkavan tänään keskiviikkona. Lähdin hyvien kauppojen toivossa vähän ennen yhdeksää keskustaan ja saavuin Kaisaniemen Kodin1-myymälään muutamaa minuuttia ennen ovien avaamista. Metrotason ovien eteen oli kerääntynyt jo kymmenittäin ihmisiä odottamaan sisäänpääsyä. Kaupassa odotti pienoinen pettymys. Alennukset olivat mitäänsanomattomia ja melko huonosti merkitty. Anttilan jo valmiiksi kalliista hinnoista kymmenen prosentin alennus ei vielä pudottanut hintoja kovimpien kilpailijoiden tasolle. Selvää oli myös, että mielenkiintoisimmissa tuotteissa, kuten elektroniikassa, alennus oli pienempi kuin vaikkapa sisustustuotteissa, joista sai jopa 40 prosentin alennuksen. Anttilan sisustustuotteet ovat toisaalta rihkamaa, joten isoilla alennuksillakaan ne eivät houkuttele. Yllättävää oli myös havaita, että jopa kalliina pidetyllä Sokoksella on ajoittain parempia tarjouksia kuin Anttilan konkurssimyynnissä alennuksienkin jälkeen.
Tavaratalot eivät selvästikään olleet varautuneet alennusmyynnin tuomiin asiakasmääriin. Jo kymmenen minuutin kuluttua kassatiskin eteen oli muodostunut pitkä jono. Tiskin takana hääräsi tietenkin vain yksi myyjä ja hänkin puhelin kädessä selvittämässä jotakin vaikeaa asiakastapausta. Jono kasvoi kasvamistaan. En jäänyt kauppaan pidemmäksi aikaa vaan siirryin Asematunnelin Anttilaan, jossa asiakkaiden määrä oli entisestään kasvanut. Alennukset olivat samat ja yhtä huonosti merkittyjä kuin Kodin ykkösessä. Myymälässä oli vielä puoli kymmenen aikaan aamulla paljon käyttökelpoista tavaraa, mutta minulla ei ollut mitään hankintatarvetta juuri nyt, eivätkä alennukset olleet niin päätä huimaavia, että olisin niihin tarttunut. Jatkoin pian taas matkaa Kampin Anttilaan, jossa olikin sitten jo täysi hulina päällä. Hyllyjen väliin mahtui juuri ja juuri valtavien asiakasmäärien täyttäessä pienen liiketilan ääriään myöten. Kassat kävivät punahehkuisina ja jonot niiden takana kasvoivat minuutti minuutilta. Televisioiden uutistoimittajat haastattelivat jonossa seisseitä asiakkaita kuvaten samalla illan uutisvideoita. Satojen ihmisten pituiset jonot kiemurtelivat hyllyjen välissä. Näky oli lohduton. Sellaisissa jonoissa sai lomapäivänsä varmasti kulumaan. En osaa sanoa, miten pitkään kassalle olisi joutunut odottamaan, mutta tuskin kolme kassatyöläistä pystyy palvelemaan satoja asiakkaita salamannopeasti.
Anttilan alennusmyynti oli toteutettu melkein koulukirjan oppien mukaan. Alennuksista synnytetään tiedottamalla ensin iso haloo, jolla saadaan asiakkaat kauppaan. Todellisuudessa isot alennukset olivat vain silmänlumetta ja parhaimmissa tuotteissa, kuten kalliissa Lego-leluissa, alennusta ei ollut lainkaan. Säälittävintä Anttilan konkurssimyynnissä on kassahenkilöstön vähäisyys. Kun tällaisia isoja alennusmyyntejä laitetaan pystyyn, pitäisi niihin varautua esimerkiksi ylimääräisillä kassoilla eri puolilla myymälää. Nyt Anttila ja Kodin1 yrittävät pärjätä kaaosmaisesta asiakasryntäyksestä tavallisen hiljaisen kesäheinäkuun miehityksellä. Toivottavasti vauhti tasoittuu ensi-innostuksen jälkeen ja kun tavaroita alkaa olla jäljellä vähemmän. Joka tapauksessa Anttilan alennusmyynti on jo nyt tuonut vähän säpinää hiljaiseen kesälomakuukauteen.