A-telineet

Kauppojen A-telineet ovat jo pitkän aikaa kuuluneet kaupunkien katukuvaan. Jalkakäytävälle sijoitettu irrallinen mainosteline on saanut nimen sen A-kirjainta muistuttavan muotonsa mukaan. Telineen tehtävä on yksinkertainen. Sen tarkoituksena on mainostaa läheisen kauppaliikkeen palveluksia ja tarjouksia. Sinänsä tämänkaltaisessa markkinoinnissa ei ole mitään vikaa ja pitäähän liikkeiden saada mainostaa ohikulkijoille. Ongelmaksi telineet muodostuvat erittäin kapeilla katuosuuksilla, joissa ne valtaavat pahimmassa tapauksessa puolet kadun leveydestä. Mikäli katu on vilkasliikenteinen, hankaloittaa teline jalankulkijoiden matkaa ja kääntyvät parhaimmillaan mainostajaansa vastaan.

Kuva
Ambernectar 13

A-telineet ovat puhuttaneet kaupunkilaisia vuosia. Helsingin kaupunki kerää tänä keväänä asukkaiden ja yrittäjien mielipiteitä telineiden käytöstä. Mielipiteiden kartoitus on tärkeää, koska yrittäjät pitävät telineiden käyttöä tärkeänä kun taas esimerkiksi näkörajoitteiset kokevat jalkakäytävillä olevat telineet haittaa aiheutuviksi. Kyselyn tulosten valmistuttua Helsingin rakennusvirasto kutsuu asianosaiset keskustelutilaisuuteen. Tilaisuuden jälkeen rakennusvirasto valmistelee asiaan liittyvän linjauksen poliitikkojen päätettäväksi. Tavoitteena on laatia sekä jalankulkijoita että yrittäjiä yhteisesti tyydyttävä ohjeistus telineiden sijoittelusta kadulla. Nykyiset ohjeet ovat vuodelta 2003 ja siis kymmenisen vuotta vanhat. Kyselyyn voi vastata 28. huhtikuuta asti verkkolomakkeella.

Julkaistu maanantaina 21.4.2014 klo 17:20 avainsanoilla kaupunki, markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Lääkäri määrää
Seuraava
Suomenlinnan telakka