Digitalisoitumisella on monenlaisia seurauksia. Printtimedia on jo jonkin aikaa kärvistellyt digitaalisen median eräänlaisen vallankumouksen jaloissa. Painettujen kirjojen ja lehtien myynti on laskenut ja syyksi on esitetty kuluttajien siirtymistä sähköiseen mediakuluttamiseen. Mainostajat ovat paenneet lehtien sivuilta lähes samassa tahdissa ja löytäneet uudet mainospaikat ja kuluttajat netistä sekä mobiilipäätelaitteista. Lehdet ovat harventaneet ilmestymistään elleivät sitten ole lopettaneet kokonaan. Sanomalehtien kootkin ovat kutistuneet ja sivujen määrät laskeneet. Myös suoramainonta kärsii nykykehityksestä. Kotiin jaettujen mainosten määrä on suorastaan romahtanut takavuosista ja tässä kehityksessä kohonneilla jakelukustannuksilla on merkittävä osuus. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä huolissaan painetun median tulevaisuudesta, sillä uusia painettuja ja kotiin jaettuja lehtiä on syntynyt viime vuosina.
Painotuotteiden vähentyminen ja katoaminen ei ole ainoa digitalisoitumisen aiheuttama kehitys. Sähköistyminen vähentää myös jätepaperin määrää. Jätepaperia kerätään aina vain vähemmän ja sen arvioidaan vähenevän noin viisi prosenttia vuosittain ja voi jopa kiihtyä tulevina vuosina. Nettikäyttö on kieltämättä vähentänyt omaakin paperin kulutustani, sillä olen jättänyt joiden lehtien tilaamisen ja siirtynyt lukemaan juttuja nettiin. Painotuote on kuitenkin vielä mukava tapa lukea eikä sitä tarvitse olla jatkuvasti lataamassa kuten tablettia tai älypuhelinta. Paperinkeräykselle kehityssuunta ei kuitenkaan ole suotuisa. Saapa nähdä, millaiseksi tämä nyt jo yli 70 vuotta vanha liiketoiminta lähivuosikymmeninä muuttuu. Painetut materiaalit tuskin tyystin katoavat maailmasta, mutta niiden määrä saattaa entisestään huveta. Tietotekniikka on siis tuonut mukanaan monenlaisia muutoksia ja osin arvaamattomia seurauksia.