Windows on yksi maailman käytetyimmistä mikrotietokoneiden käyttöjärjestelmistä. Yhdysvaltalaisen Microsoft-yhtiön lanseeraama ohjelmisto täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Merkkipäivä asettuu eri laskutavoista riippuen näin marraskuulle, mutta mitään virallisia juhlallisuuksia ei ole sen kummemmin järjestetty. Alan historiasta kiinnostuneet ovat ottaneet asian esille ja monilla sivustoilla muistellaan Windowsin alkutaipaleita. Minulla on ollut mahdollisuus tutustua ihka ensimmäiseen Windows-versioon pian sen jälkeen, kun tuote tuli markkinoille. Kirjoitin tasan viisi vuotta sitten noista kokemuksista, kun Windows täytti 25 vuotta. Ensimmäiset Windowsit tosin eivät olleet käyttöjärjestelmiä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan MS-DOS-käyttöjärjestelmän päälle kyhättyjä graafisia käyttöliittymiä.
Vanhoja Windows-versioita voi yhä kokeilla esimerkiksi netin simulaattorisivustoilla. The JavaScript Machines Project -sivustolla on alkuperäisen IBM PC eli henkilökohtaisen mikrotietokoneen simulaattori. Sivustolla voi tutustua ensimmäiseen Windows 1.01 -versioon ja jopa kokeilla, miltä silloisen graafisen käyttöliittymän käyttäminen tuntui. Aidon tuntuinen simulaattori emuloi IBM PC XT -tietokonetta, mallia 5160, jossa pyörii ensimmäinen Windows-versio. Kyseisessä koneessa oli 4,77 megahertsin kellotaajuudella sykkinyt Intelin prosessori, 256 kilotavua keskusmuistia ja CGA-näyttö. Tässä XT-mallissa oli myös 10 megatavun kiintolevy. Kirjaimet XT (eXtended Technology) viittaavat edistyksellisempään tietokonemalliin, joka tuli markkinoille pian alkuperäisen PC-laitteen jälkeen.
Pyöritellessäni vanhaa Windowsia heräsivät vuosikymmenten takaiset muistot mieleen. Noihin aikoihin käyttöjärjestelmä ja Windows eivät vieneet gigatavukaupalla tilaa kiintolevyllä vaan mahtuivat helposti vaikka lerpulle. Ohjelmien mukana tuli joitakin näytteeksi valmistettuja sovelluksia, kuten kello (Clock), alkeellinen tekstinkäsittelyohjelma (Write), laskin (Calc) ja tietysti ajanvietteeksi vanha kunnon Reversi-peli. Käynnistin simulaattorin pelin ja aloin yksinkertaisesti vain sohia hiirellä vapaita ruutuja. Olin melkein unohtanut, miten peliä pelattiin ja ennen kaikkea, miten pelistrategia muodostui. Nopeasti muistini kuitenkin verestyi ja vanhat strategiat nousivat jälleen mieleeni. Reversissä pitää mahdollisimman nopeasti saada oma värinappula kulmiin, josta on helppo tyhjentää pelilauta edukseen. Puolivälissä peliä havahduin alati hupeneviin nappuloihini, kunnes sain loppumetreillä yliotteen ja pelilaudan väritys muuttui nopeassa tahdissa minulle suotuisaksi. Ensimmäinen Reversi-pelini 30 vuoteen päättyi 19 nappulan voittooni. Windows on vuosien saatossa kehittynyt täysveriseksi käyttöjärjestelmäksi ja hallitsee nykyään lähes suvereenisti PC-laitteita. Kehitys on ollut huimaa ja nopeaa. Mielenkiintoista onkin nähdä, miltä tietokoneet näyttävät seuraavan 30 vuoden kuluttua.