Eräs ravintola järjestää asiakastilaisuuksiini kahvitarjoilun. Tilaan tarjoilun aina hyvissä ajoin ennen kokousta, jotta keittiölle jää riittävästi aikaa valmistautua. Joskus joudun järjestämään kokouksen lyhyellä varoitusajalla tai sitten yksinkertaisesti vain unohdan tehdä tarjoilutilauksen. Ravintolalle tulee tietenkin kiire järjestää kahvit tilaisuuteen. Nyt kyseinen ravintola on keksinyt periä asiakkaaltaan viiden euron sanktion, mikäli tarjoilutilaus tulee liian myöhään. Maksu on absurdi. Se on kuin isku asiakkaan korville siitä, että on hairahtunut kyseisen ravintolan asiakkaaksi. Luonnollisesti ravintola voi toimia näin, koska heillä ei ole samassa kiinteistössä kilpailijaa. Uusi käytäntö tuntuu perin omituiselta, sillä onhan kyseessä sentään maksava asiakas. Tilanne on hieman sama kuin tulisi viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa maitokauppaan ja saa tästä syystä maksaa viiden euron lisämaksun.
Vielä muutama vuosikymmen sitten myyjä saattoi olla hyvin tyytyväinen saadessaan asiakkaalta tilauksen ilman myyntityötä. Kahvitarjoilun tilaus on juuri tällainen kauppa, jossa asiakas tilaa oma-aloitteisesti palvelun eikä kauppiaan ole tarvinnut tehdä lainkaan myyntityötä tilauksen eteen. Ravintolan asettama tilauksen myöhästymismaksu on tyypillinen esimerkki kilpailun puutteesta. Kun lähistöllä ei ole kilpailijaa, voi ravintola monopoliasemassaan sanella kaupankäynnin ehdot. Asiakkaalla ei juuri ole valinnanvaraa ellei sitten halua itse keittää kahvia. Tällainen asiakkaan kohtelu onnistuu vain Suomessa.