Kalasataman seisake

Maamme ylpeys Helsingin metro on saanut muutaman vuoden tauon jälkeen uuden seisakkeen. Kalasataman metropysäkki avattiin aikataulun mukaisesti eilen yleisölle noin vuoden rakennustöiden jälkeen. Tänään pysäkin vihkii virallisemmin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen lähetystöineen. Järjestyksessään asema on radan 17. seisahdus, ja se muuttaa jonkin verran metron aikatauluja. Uusi pysähdys pidentää metron matkustusaikaa noin minuutilla. Koko radan voi matkustaa päästä päähän eli Vuosaaresta Ruoholahteen alle puolessa tunnissa.

Kalasatamasta on povattu uutta kasvavaa kaupunkialuetta Helsingille. Tällä hetkellä alueella on runsaasti pienteollisuutta, mutta tulevaisuudessa yritysten lomaan mahdutetaan myös lukuisia asuinrakennuksia. Alueen kasvunäkymät ovat suotuisat. Onhan Kalasatama vielä melko lähellä ydinkeskustaa ja nyt avatun uuden pysäkin myötä entistä helpommin saavutettavissa niin idästä kuin keskustastakin matkustaville.

Liikennejärjestelyt Helsingissä ontuvat pahanlaisesti eikä Kalasataman metropysäkki tuo siihen juurikaan mitään muutosta. Keskustassa on edelleen pahoja pullonkauloja, jotka voitaisiin helposti poistaa, mikäli poliittista tahtoa asian korjaamiseksi löytyisi. Esimerkiksi Itä- ja Länsi-Pasilan yhdistävä silta on auttamattomasti ajastaan jäljessä. Se on kapeudellaan erinomainen esimerkki nykyaikaiseen metropoliin kuulumattomasta liikenneväylästä. Monia muitakin vastaavia esimerkkejä löytyy, kuten Teollisuuskadun ahtauma Sturenkadun alla. Onneksi pahimpia mutkia ollaan parhaillaan oikomassa. Tästä käy hyvästä esimerkistä niin sanottu "Vaarallinen risteys" eli Hakamäentien järjestelyt.

Joukkoliikennettä tulisi yhä edelleen kehittää. Ensimmäiseksi pitäisi panna kuriin liputta matkustaminen. Joukkoliikennelautakunnan soisi tekevän tutustumiskäynnin johonkin keskieurooppalaiseen suurkaupunkiin, kuten Pariisiin tai Barcelonaan, joissa metroasemiin pääsee vain porttien läpi maksetulla lipulla. Tämä lisäisi viihtyisyyttä pääkaupunkimme joukkoliikennevälineissä. Myös yksityisautoilun liikennejärjestelyjä tulee parantaa, sillä autoilu on tosiasia emmekä pääse siitä eroon. Keskustatunneli toisi kaivattua helpotusta keskustan liikenneruuhkiin. Tässä suhteessa lautakunta voisi käydä tutustumassa Oslo-tunneliin Norjan pääkaupungissa.

Hitaasti etenevät Helsingin liikenteen muutokset. Kymmenen vuoden aikana metron rataa on pidennetty Vuosaareen ja muutama uusi pysäkki otettu käyttöön. Länsimetron laajennus on erinomainen kehityksen suunta. Pääkaupunkiseudun asukasmäärä on kasvanut sellaisiin mittoihin, ettei sen vaatimaa liikkumista pidä enää taivastella. Nyt on tekojen aika. Välillä tuntuu aivan siltä kuin päättäjät olisi yllätetty housut kintuissa, kun vastaan tulee kysymyksiä alueen liikenneongelmista. Kukapa meistä ei haluaisi tuttujen ja turvallisten aikojen pysyvän. Kehitys on kuitenkin väistämätöntä ja liikenteen sekä kaupunkisuunnittelun on oltava siinä aktiivisesti mukana.

Julkaistu tiistaina 2.1.2007 klo 12:28 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Ensi askel kevääseen
Seuraava
Tasakymppejä
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä