Ysilinjan jatko

Joukkoliikenteen siirtyminen syysaikatauluihin eilen maanantaina toi Helsinkiin lukuisia muutoksia eri linjoilla. Syysliikenteen alkaminen on myös varma merkki kesän päättymisestä ja syksyn läheisyydestä, vaikka varsinaiseen syksyyn ja sen tunnusomaisiin pirteisiin, kuten märkään keliin, on onneksi vielä aikaa. Moni linja on tullut tiensä päähän kun taas osaa on laajennettu entisestään. Yksi näistä muodonmuutoksen kokeneista linjoista on raitiovaunu yhdeksikön linja. Ysiratikka kulkee tätä nykyään rautatieaseman editse jatkaen siitä Simonkatua pitkin Ruoholahdenkadulle ja aina Länsiterminaaliin asti. Aiemmin vaunu kurvasi rautatieaseman jälkeen Mannerheimintielle ja sieltä kääntöpaikalleen Kolmikulman päätepysäkille.

Muutos palvelee erityisesti laivamatkustajia. Uusi reitti liikennöi ruuhkaisina aikoina noin kymmenen minuutin välein, joten kyytiin ehtii monessa välissä. Raitiovaunujen reittejä on rukattu tavan takaa. Kakkosen linja lopetettiin joitakin vuosia sitten ja kolmonenkin kiertelee nykyään Kampin kautta. Linjojen reittejä kehitellään sitä mukaa kun kaupungin ja asukkaiden tarpeet muuttuvat. Ysilinjan ulottaminen Jätkäsaareen ja Pasilan konepaja-alueen ympäri palvelee mainiosti alueille muuttavia uusia asukkaita. Nykyinen yhdeksäs linja halkoo koko kaupungin ja yhdistää useita matkustajaterminaaleja, kuten nyt tämän uudistetun Länsiterminaalin ja keskusrautatieaseman sekä Pasilan aseman. Ysilinjan rakentamisesta käytiin aikoinaan paljon keskustelua ja sen rakentaminenkin taisi jossain vaiheessa olla jopa vaakalaudalla. Tänään linja näyttää hyvin elinvoimaiselta ja sen tulevaisuutta tuskin lähiaikoina uhkaa mikään.

Julkaistu tiistaina 14.8.2012 klo 18:12 avainsanoilla kaupunki ja liikenne.

Edellinen
Helsinki kortilla
Seuraava
Julia Child - täysi sata
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä