Vauhdikas verkko-ostos

Erikoistavaroiden hankkiminen siirtyy nettikauppaan kovaa vauhtia. Viimeisetkin erikoiskauppojen rippeet kituuttavat alati kasvavan verkko-ostamisen paineessa. Osaltaan kehitykseen ovat syypäitä itse kauppiaat, jotka sulkevat myymälöitään kaupungilta ja pakottavat asiakkaat nettiostoksille. Katukuvasta on viimeksi kadonnut Musta Pörssi -kodinkoneketju, joka siirtyi tyystin verkkoaikakauteen. Samanlaista kehityssuuntaa ajavat monet muutkin tutut kauppiaat, joista Stockmann-tavarataloketju lienee ainakin nimenä yksi tunnetuimmista. Stockan hiljattain vietetty Hullut Päivät -kampanja imi sekin kuluttajia tietokoneen kuvaruudun äärelle ja ostoksille verkkoon. Kieltämättä tavaratalon tungoksessa shoppailu ei ole mikään inspiroiva kokemus, vaikka Suomessa ei varsinaista ostoshysteriaa koettu suuren maailman malliin.

Olen onnistunut tuhoamaan jo kaksi digiboksia lyhyen ajan sisällä. Vain muutaman kuukauden välein ovat digiboksini sanoneet virkasuhteensa irti ja ne ovat muuttuneet kertaheitolla SER-kelpoisiksi varaosiksi. Vanhempi Samsungin digiboksi hajosi aikoinaan ensimmäisen kerran jo vuoden käytön jälkeen, mutta sain sen maahantuojalla korjautettua vielä takuun piikkiin. Nyt rakkineella oli ikää jo sen verran, että sen oli aikakin päästä lepoon. Romurallini viimeisin vehje oli oireillut muutaman viikon ajan buuttailemalla itsekseen, mutta viimeinen pisara koitti viikko sitten, kun laite jumittui lopullisesti kakkoskanavalle. Aloin pian digiboksin romuttumisen jälkeen etsiä uutta konetta tilalle. Päätin hankkia tilalle mahdollisimman halpaa tekniikkaa, koska kokemuksesta nyt tiedän, ettei vähänkään kalliimpaan elektroniikkaan kannata sijoittaa liikaa rahaa. Hulluilta Päiviltä löysin halvan digiboksitarjouksen. Aparaatti kustansi vain neljä kymppiä, mutta sen sai ostaa vain Stockmannin verkkokaupasta, kuinkas muuten.

Hullut Päivät siestalla

Tilasin boksin viime perjantaina tasan kello 18. Olin ajoissa liikkeellä, sillä iltatärpit tulivat myyntiin kuudelta ja tavaroita oli vain rajallinen määrä. Viiden minuutin päästä sain sähköpostiini ilmoituksen tilauksen vastaanottamisesta. Tilausvahvistuksesta ei varmaan ollut kyse, koska sitä sanaa en viestistä löytänyt. Tämän jälkeen haamusta ei olekaan sitten kuulunut mitään moneen päivään. Hullut Päivät Facebook-sivun mukaan haamu on mennyt puolen vuoden siestalle, joten se sitten siitä ostoksesta. Aivan toisenlaista logistiikkaosaamista osoitti sen sijaan Expert-kodinkoneketju. Kuten olen tainnut ainakin jo kerran mainita, on tämä alkanut vuosi ollut yhtä elektroniikan romutusjuhlaa. Digiboksien lisäksi printterini hajosi muutama kuukausi sitten. Paperitulosteita ei pahemmin enää tarvita, mutta niitäkin joutuu sentään vielä tulostamaan, joten uuden kirjoittimen hankinta tuli ajankohtaiseksi. Aikani tarjontaa netissä vertailtuani päädyin Expert-ketjun kiinnostavaan tarjoukseen. Ostopäätöstä vauhditti vielä Alennussankari-sivustolta löytämäni alennuskoodi, jolla sain kymmenen euron arvoisen kotiinkuljetuksen maksutta.

Ostin uuden kirjoittimen viime sunnuntaina vähän kolmen jälkeen iltapäivällä. Sähköpostiin tuli nopeasti tilausvahvistus. Tunnin kuluttua sain sähköpostitse kuitin ostoksesta. Seuraavana päivänä eli eilen maanantaina sain iltapäivällä ilmoituksen, että tilaukseni oli lähetetty postin kuljetettavaksi ja samalla sain lähetystunnuksen, jolla saatoin seurata toimitusta reaaliajassa. Tänään tiistaiaamulla sain seitsemän aikaan tekstiviestin, että kirjoittimeni tuodaan vielä samana iltana kotiini. Postimies soitti aamupäivällä, ja sovimme toimituksesta viiden jälkeen. Uutuuttaan hohtava printteri tuli kuin tulikin sovittuun aikaan ja näin oli vauhdikas verkko-ostos tullut päätöksen. Vaan mitäpä kuuluu Hullulle Haamulle? Toimitusajaksi Stockan sivut kertovat noin seitsemän arkipäivää ja että pääsiäisen arkipyhät viivästyttävät toimitusta. Jep, jep, ja vielä harmittaa sekin, että helsinkiläinen ei voi noutaa näitä rojuja tavaratalosta, vaan kamat toimitetaan postitse ja että ostaja maksaa toimituskulut vielä päälle. Sattumalta huomasin, että ostokselleni oli ilmestynyt lähetystunnus. Yritin selvittää tilaukseni tilaa tunnuksella, mutta postin lähetysseuranta ilmoitti kylmästi, ettei lähetyksen tietoja löytynyt. Niin, mitäs se viestinnän asiantuntija Lilly Korpiola taannoin sanoikaan Stockmannin verkkokaupasta?

Julkaistu tiistaina 31.3.2015 klo 18:46 avainsanoilla laitteet ja shoppailu.

Edellinen
Kehittyvä Tampere
Seuraava
Tekniikan historia 2/2015