USA 2008 - osa 2

Kesämatkamme Yhdysvaltoihin oli suunniteltu huolellisesti. Matkan teemana oli Yhdysvaltojen itsenäisyyteen liittyvät kohteet, joita löytyy rutkasti Washingtonista ja Philadelphiasta. New York liittyi teemaan monien elokuvien kautta. Olimme hiljattain katsoneet useita Isossa Omenassa kuvattuja elokuvia kuten Day After Tomorrow, Kansallisaarre ja Yö museossa. Kansallisaarre-elokuva puolestaan liitti valitsemamme kaupunkikohteet toisiinsa, sillä filmillä seikkaillaan niin New Yorkissa kuin pääkaupungissa Washingtonissakin unohtamatta kiinteästi itsenäistymisprosessiin kuuluvaa Philadelphiaa. Monet vierailemisen arvoisiksi katsomamme Manhattanin nähtävyydet olimmekin valinneet pitkälti Kansallisaarre-elokuvan innoittamana.

Toinen päivä

Toinen matkapäivämme vierähti Manhattanilla samoillen. New York ei ollut matkakohteena entuudestaan tuttu, joten tutustuimme kaupunkiin jalkaisin. Aloitimme aamupäivän patikoimalla Broadwayta pitkin kohti etelää. Etsimme samalla aamiaiskahvilaa, sillä olimme päättäneet jättää hotellin mannermaisen aamiaisen väliin. Lähes kymmenen dollarin hinta mitättömästä aamupalasta tuntui kohtuuttomalta ja aavistuksemme oli oikea. Kadun varrelta löytyi vieri vieressä toinen toistaan houkuttelevampia aamiaiskuppiloita, joissa sai maittavan aamiaisen noin viidellä kuudella dollarilla. Kävelimme aina Pennsylvania-asemalle asti tarkistaaksemme, mistä junamme lähtee keskiviikkona. Asemalta jatkoimme kaupungin katuja pitkin niskaamme taitellen, kun yritimme kurottaa katseellamme kohti pilvenpiirtäjien kattoja.

Lähellä asemaa sijaitsee Macy’s tavaratalo, joka itse kehuu olevansa "maailman suurin tavaratalo". Macy on pakollinen vierailukohde New Yorkissa, vaikka ei olisi mitään ostamassakaan. Tavaratalokompleksi on jo itsessään nähtävyys ja luonnollisesti näkemisen ja kokemisen arvoinen. Liike on kuuluisa erinomaisesta asiakaspalvelustaan. Tästä saimme näytteen, kun astuimme sisään. Meitä olivat vastassa kymmenet mustiin pukuihin pukeutuneet tyylikkäät myyjät, jotka iloisina ja hymyssä suin toivottivat asiakkaat tervetulleiksi. Hetken olo tuntui kuin kuninkaallisella. Myyjät olivat innokkaita palvelemaan eikä asiakasta kertaakaan jätetty yksin. Macyssä tosin kannattaa myös tehdä ostoksia, sillä ulkomaalaiset turistit saavat toisen kerroksen asiakaspalvelupisteestä alennuskortin, joka oikeuttaa 11 prosentin alennukseen kaikista ostoksista. Kolmekymmentä päivää voimassaoleva kortti on maksuton, mutta sitä hakiessa on syytä olla passi mukana. Korttia kannattaakin sitten näyttää kassalla, jolloin saa alennuksen saman tien. Macyn hintataso on kilpailukykyinen ja tavaravalikoima on suunnaton. Koko korttelin kattava rakennuskokonaisuus ja yhdeksän kerrosta on laaja kohde, mutta onneksi tavaratalossa on lukuisia kahviloita ja ravintolaosasto kellarikerroksessa.

Empire State Building
Kuva
Matti Mattila

Shoppailun jälkeen matkamme kaupungilla jatkui ja vastaan tuli ennen pitkään kuuluisa 86-kerroksinen rakennus Empire State Building. Sää ei ollut paras mahdollinen valokuvaamiseen. Taivas oli harmaan pilvipeiton peittämä ja aika ajoin tipahti vesipisaroita muistutuksena aiemmin yöllä ropisseesta vesisateesta. Menimme pilvisestä säästä huolimatta sisälle rakennukseen. Sää oli ehkä verottanut jonkun verran turistimassoja tai sitten olimme sen verran aikaisessa, ettei valtavaan odotussaliin ollut ehtinyt vielä kertyä jonoja. Rakennuksen toinen kerros on varattu turisteille ja vierailijoille, jotka jonottavat katolla sijaitsevalle näköalatasanteelle. Pääsimme heti sisään emmekä joutuneet jonottamaan käytännössä lainkaan. Matka 86-kerroksen korkeuteen meni ällistyttävän nopeasti. Vauhtia hissillä on 305 metriä minuutissa. Oikeastaan hissi vie ensin 82. kerrokseen, josta vaihdetaan toiseen hissiin tai kävellään rappuja pitkin vielä neljä kerrosta. Pääsymaksu on noin 11 euroa henkilöltä. Näköalat Manhattanille ovat kuitenkin hissilipun hinnan arvoisia, sillä näkymät yli 300 metrin korkeudesta ovat henkeäsalpaavat.

Empire State Buildingin jälkeen matkamme jatkui kaupunginkirjastoon. Tätä ennen poikkesimme ostamaan lounaan läheisestä Pax-pikaruokamyymälästä. Nautimme lounaan viereisessä Bryant-puistossa, joka sijaitsee kaupunginkirjaston takana. Puisto on pussilounaita aterioivien suosiossa ja vapaata pöytää tai tuolia voi joutua etsimään jonkin aikaa. Kirjastorakennus on jo sinänsä nähtävyys puhumattakaan sen sisätiloista. Laitos on valtavan kokoinen ja yltäkylläisesti koristeltu niin sisältä kuin ulkoakin. Yksityiskohtaiset ornamentit koristavat seiniä, kattoja, ovia, ikkunoita, lattioita ja käytännöllisesti katsoen koko rakennusta. Kirjastoon pääsee sisälle maksutta ja monien muiden kohteiden tapaan aulassa on kassien ja reppujen tarkastus. Muista nähtävyyksistä poiketen vierailijoiden kassit tarkastetaan myös lähtiessä varkauksien varalta. Kirjastossa on erinomainen kirjakauppa, josta voi ostaa monenlaisia lahjatavaroita asiallisten kirjojen lisäksi.

Rockefeller Center
Kuva
Matti Mattila

Iltapäivä vierähti nopeasti. Tällä erää viimeinen kohteemme oli niin ikään maailmankuulu Rockefeller Center. Keskuksessa sijaitsee NBC-television studioita ja suuri myymälä, josta voi ostaa suosikkitelevisiosarjaansa liittyviä tuotteita. Pilvenpiirtäjän huipulla on turisteille avoin näköalatasanne Top of The Rock, josta on hulppeat näkymät Manhattanille. Täältä on mahdollista myös kuvata Empire State Building, jota ei muuten saa ikuistettua tällaisesta kuvakulmasta. Ensimmäinen kokonainen päivämme Manhattanilla läheni yllättävän nopeasti kohti iltaa. Tässä vaiheessa jalkamme vielä jaksoivat kävellä pitkiäkin matkoja kaupungin loputtomilta tuntuvilla kaduilla. Emme vielä aavistaneet, mitä tuleman pitää.

Julkaistu tiistaina 29.7.2008 klo 17:50 avainsanoilla loma ja matkailu.