Turistien huijaus - osa 1

Matkailu on lisääntynyt parantuneiden kulkuyhteyksien ja monipuolisempien matkakohteiden myötä. Ihmiset ovat matkustaneet kautta historian, ja kaukaisetkin kohteet on kansoitettu jo aikoja sitten. Ennen matkustaminen oli hidasta ja vaivalloista, mutta nykyään paikasta toiseen pääsee tunneissa. Etäisyydet ovat ennallaan, mutta suhteellisesti ajateltuna maapallo on kutistunut yhä nopeampien kulkuvälineiden ansiosta. Matkailusta on tullut monille maille tärkeä elinkeino, ja turismi on ilmiö siinä missä muuttoliike ja liikematkustuskin. Monissa matkakohteissa turisteja vaanivat kuitenkin myös hämäräperäiset huijarit. Ikäviltä matkakokemuksilta voi välttyä tunnistamalla yleisimpiä turisteihin kohdistuvia huijausyrityksiä. Huijaukset voidaan karkeasti jakaa kolmeen pääryhmään: liikaveloitukseen, tarpeettomien tuotteiden ja palvelujen myymiseen sekä suoranaisiin varkauksiin. Monilta ongelmilta voi välttyä terveellä maalaisjärjellä: jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se mitä todennäköisimmin on huijaus.

Avulias paikallisväestö

Turistien on helppo luottaa paikallisen väestön paikallistuntemukseen. Monet huijaukset perustuvat juuri tähän luottamukseen, ja turisteille tarjotaan apua ja ohjeita, jotka osoittautuvat petollisiksi. Turisteille annetaan neuvoja, jotka johtavat tarpeettoman tavaran tai palveluksen maksamiseen tai turisti johdetaan paikkaan, jonne hän ei normaalisti olisi mennyt tai halunnut mennä. Huijarit käyttävät ihmisten kohteliaisuutta hyödykseen. Harva kieltäytyy jyrkästi tai käyttäytyy ilkeästi kohteliaan paikallisen tarjotessa apuaan, ja näin keskusteluyhteys saadaan avatuksi. Kun huijausyritys alkaa varmistua, voi kohteliaisuudet jättää ja tarjotusta avusta kieltäytyä kävelemällä yksinkertaisesti pois tai puhumalla päättäväisesti henkilölle. Avun huutaminen voi olla paikallaan, mutta se usein vain houkuttelee paikalle lisää ei-toivottua huomiota. Turisti voi teeskennellä ikään kuin huijaria ei olisikaan. Turistin tulee välttää katsekontaktia ja jatkaa pysähtymättä kävelyään normaalilla vauhdilla. Hänen ei myöskään pidä vastata tervehdykseen, kuten "hello", tai kieltäytyä sanomalla "no". Vastapuoli voi kutsua turistia tällaisessa tilanteessa rasistiksi, mutta siihenkään ei pidä vastata, sillä se on vain yksi tapa kiinnittää huomiota. Toinen yleinen virhe on sanoa "ei kiitos" eli "no thank you". Sekin on eräs tapa aloittaa keskustelu ja saada ikään kuin jalka ovenrakoon.

Majoitussuositukset

Taksikuski tai matkaopas voi kertoa sinulle, että majoitus, johon olet menossa, on suljettu tai huono tai liian kallis ja että hän tietää ja voi suositella paremman majoituksen. Tämä voi ehkä pitää paikkansa, mutta tuo "parempi" majoitus todennäköisesti maksaa suosittelijalle provisiota ja suosittelijan provisio lisätään luonnollisesti huoneesi hintaan nostaen majoituskustannuksiasi.

Vaadi päästä alun perin suunnittelemaasi kohteeseen. Joissakin tilanteissa taksikuski ei vie sinua hotelliisi, vaikka kuinka vaatisit. Joissakin paikoissa taksikuski vie sinut väärään hotelliin ja väittää sen olevan hotelli, johon halusit mennä. Varmista hotellin oikea nimi, koska matkakohteissa on useita samannimisiä hotelleja tai yhtäläisyyksiä hotellien nimissä.

Vältä takseja aina kun voit. Varaa majoitus ennen kuin saavut uuteen kohteeseen. Selvitä sen sijainti kartalla ja ota selvää, onko majapaikkaasi vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja, kuten paikallisliikennettä.

Tänään suljettu

Saapuessasi suosittuun turistikohteeseen voit sisäänkäynnin lähellä törmätä paikalliseen asukkaaseen, joka kertoo nähtävyyden tai kohteen, jota tulit katsomaan, olevan suljettu. Joskus taksinkuljettajat toimivat yhteistyössä näiden avuliaiden paikallisasukkaiden kanssa ja tarkoituksellisesti jättävät sinut heidän armoilleen. Paikallinen asukas tarjoutuu opastamaan sinut tutustumaan vähemmän tunnettuun mutta vähintäänkin yhtä mielenkiintoiseen nähtävyyteen tai mukavaan kauppaan. Pääsääntöisesti alkuperäinen kohteesi on tosiasiassa avoinna, joten yksinkertaisesti vain kieltäydy tarjouksesta ja jatka matkaasi. Joissakin erittäin harvoissa tapauksissa nämä paikalliset saattavat puhua sinulle totta suljetusta nähtävyydestä, mutta silloinkaan he eivät välttämättä ole niin avuliaita kuin miltä näyttävät, joten sinun on parasta jatkaa omalla varasuunnitelmallasi. Kävele pois heidän luotaan ja kohti turistikohdetta, jolloin he lakkaavat seuraamasta sinua.

Julkaistu sunnuntaina 20.3.2011 klo 19:24 avainsanalla matkailu.

Edellinen
Helsinki Region Infoshare
Seuraava
Turistien huijaus - osa 2
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä