Roskapostittajan sitkeys

Pian Internetin yleistyttyä ilmestyi riesaksemme roskapostit. Markkinointia opiskelleet tietävät, että markkinoinnissa toisto on tehokasta. Tämä kultaisen säännön ovat myös roskapostittajat oppineet ja käyttävät sitä toiminnassaan uskollisesti. Maailmalle syydetään miljoonia viestejä joka päivä. Pääsääntöisesti viestit ovat englanninkielisiä, ja ne lähetetään lähes poikkeuksetta Yhdysvalloista. Mitä viesteissä sitten kerrotaan? Viestin otsikosta voi paljon päätellä, että tarjolla on lääkkeitä ja mieskuntoa kohottavia aineita. Nämä viestit ovat monella tavalla turhia suomalaisille vastaanottajille. Ensinnäkin viestien ymmärtämistä haittaa kielitaito. Suomessa on vielä joukko henkilöitä, jotka eivät taida englantia tai eivät ymmärrä viestien sisältöä. Toisekseen kaikenlaisten apteekkitavaroiden hankkiminen postimyyntinä ulkomailta ei onnistu Suomessa. Rohdot jäävät nimittäin tullin haaviin ja hävitetään.

Roskapostit jatkavat ilmestymistään. Marginaalinen Suomi ei estä roskaajia lähettämästä yhä uudelleen ja uudelleen viestejään. Jos miljoonasta viestistä edes muutama sata henkilöä jää koukkuun ja ostaa, on postittaja jo onnistunut. Tuloksena on muutama sata uhria, jotka haluavat päästä eroon rahoistaan. Tämä riittää, sillä roskapostitus on käytännöllisesti katsoen ilmaista markkinointia. Rahaa on maailmassa aina ollut liikaa, ja sitä tulee aina olemaan. Todisteena tästä ovat ns. nigerialaiskirjeet, joihin muutamat suomalaisetkin ovat haksahtaneet. Nämä kirjeet eivät anna rahoille mitään vastinetta toisin kuin lääkemainokset. Lääkkeitä ostaessaan asiakas saa ainakin jotain rahoillaan. Eri asia on tietenkin, mitä purkeissa on. Itse en ainakaan suuhuni panisi Internetistä ostettuja troppeja. Roskapostittajien asiakkaana oleminen on monella tavalla riskialtista. Rahojen lisäksi saattaa päästä terveydestään.

Julkaistu Wednesdayna 3.5.2006 klo 17:28 avainsanoilla Internet ja viestintä.

Edellinen
Snookerin uusi maailmanmestari
Seuraava
Portaaleja ovista ja ikkunoista