Pieni makutesti

Twix

Keksisuklaassa ja keksisuklaassa on eroja. Ostan silloin tällöin keksisuklaapatukan ja valintani on osunut lähes poikkeuksetta Twix-suklaaseen. Eräänä päivänä päätin kokeilla monikansallisen Mars-makeisyhtiön tuotteen sijasta kaupan omaa Rainbow-keksisuklaata. Kaupan karkki maksoi 36 senttiä ja oli kymmenen senttiä halvempi kuin brändituote, jonka hinnaksi tuli siis 46 senttiä. Tuotteiden kilohinnat vaihtelivat myös, sillä halvemmassa kaupan omassa merkissä oli kaksi grammaan enemmän syötävää. Tuotteiden ulkonäkö oli jotakuinkin lähes samanlainen. Molemmissa oli kellertävä käärepaperi ja ulkoa pystyi päättelemään pakkauksen sisältävän kaksi patukkaa vieritysten. Keksisuklaa rakentuu pitkulaisesta keksistä, jonka päälle on valutettu kermamaisen pehmeää toffeeta ja koko patukka on lopuksi kuorrutettu herkullisella suklaalla.

Rainbow

Yhtäläisyydet loppuivat kuitenkin makuun. Twix maistui selvästi maukkaammalta kuin kilpaileva Rainbow-patukka. Twixin suklaassa ja täytteessä saattoi selvästi maistaa makean toffeen, imelän sokerin ja täyteläisen suklaan. Rainbow:n maku sen sijaan oli hailakkaampi ja maistui vähemmän makealta. Tähänkin keksisuklaaseen tosin tykästyy varmasti useamman patukan jälkeen, sillä pidempi mutustelu alkoi tuoda esille kätkettyjä aromeja. Twixin aromit sen sijaan tulvahtivat makunystyröille heti ensipuremalla, ja makuelämys säilyi läpi koko karkkituokion. Loppujen lopuksi kalliimpi Twix vei makutestin voiton halvemmasta kaupan omasta merkistä. Tämä makutesti oli toisaalta hyvin suppea, sillä joukosta puuttuivat muut kilpailevat merkit, kuten K-kaupan oma Pirkka keksi-toffee-suklaa-patukka.

Keksisuklaapatukoiden vertailua
 TwixRainbow
yksikköhinta46 c36 c
kilohinta7,93 €6,00 €
paino58 g60 g
maitosuklaata35 %33 %
toffeeta32 %35 %
valmistusmaaHollantiEspanja
valmistuttajaMasterfoods (Mars Finland Oy)Inex Partners Oy
100 grammassa tuotetta
energiaa2 062 kJ (492 kcal)2 100 kJ (500 kcal)
proteiinia4,8 g5,0 g
hiilihydraatteja64,0 g67,0 g
rasvaa24,1 g23,0 g

Julkaistu Mondayna 13.10.2008 klo 18:23 avainsanoilla ruoka ja shoppailu.

Edellinen
Nausicaä
Seuraava
OpenOffice 3.0