Odotathan vielä

Sain puhelimeni vastaajaan viestin. Soittaja oli yrittänyt tavoitella minua puhelimitse, mutta en päässyt vastaamaan, joten soitto ohjautui vastaajaan. Ääniviestien kuuntelu vastaajasta tuntuu jotenkin niin 1990-luvulta kaikkien älypuhelinten videopuhelujen ja whatsappien aikakaudella, kun palvelut ovat kätevästi käytettävissä joko selaimella tai hiplattavilla sovelluksilla. En ole mikään erityinen puhelinvastaajan ystävä ja mieluiten kytkisin koko vastaajaominaisuuden pois päältä, mutta vielä on soittajia, jotka haluavat jättää viestin ääneen. Seuraavana päivänä kuuntelin viestin ja aloin miettiä, olisiko viestin voinut saada äänitiedostona sähköpostin liitteenä. Tarkistan sähköpostit ja muut pikaviestit kännykällä aina aika ajoin, joten vastaajaan jätetty viesti olisi tavoittanut minut kenties varmemmin, sillä jos totta puhutaan, niin en edes aluksi huomannut puhelimeen tullutta ilmoitusta ääniviestistä vastaajassa vai pitäisikö nyt jo tunnustaa tässä, että saan nykyään enää niin harvoin viestejä vastaajaan, että olin tyystin unohtanut koko ominaisuuden olemassaolon enkä edes tiennyt, miten sitä käytetään.

Nopea tutkimus antoi vastauksen ja operaattorilta löytyikin tällainen ominaisuus. Käyttöohjeen mukaan ominaisuuden sai käyttöönsä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Heti aluksi tyrmistyin, sillä soitto Elisan asiakaspalveluun tiesi vähintäänkin kymmenen minuutin ellei jopa pitempääkin jonottamista. Nostin kuitenkin puhelimen korvalle ja jäin odottamaan asiakaspalvelua. Taustalla soi säristen letkeää musiikkia, joka katkesi 30 sekunnin välein möreään miesääneen. Äänite toisteli taukoamatta: "Odotathan vielä?" Eipä siinä tosiaan oikein muutakaan voinut, kuin vain odotella. Lopulta sen kymmenen minuutin odottelun jälkeen musiikki katkesi yllättäen ja lupaavasti. Asiakaspalvelu oli ottanut puheluni hoitoonsa.

Kuva
Nick Veitch

Kerroin haluavani sähköpostiominaisuuden käyttöön vastaajassa. Olisin voinut melkein lyödä vetoa, ettei asiakaspalvelija tiennyt pyytämästäni ominaisuudesta mitään ja kuten arvata saattoikin, asiakaspalvelu ei tosiaankaan tiennyt siitä mitään. Jouduin opastamaan palvelijarukkaa kertoen, että palvelu oli kuvattu Elisa Vastaajan käyttöohjeessa sivulla seitsemän. Ominaisuus oli asiakaspalvelulle täysin tuntematon ja vaati palvelijamiehen sanojen mukaan perusteellisempaa selvittelyä. Asiakaspalvelu lupasi soittaa minulle ja kertoa lisätietoja. Tunnin päästä sain puhelun ja asia selvisi. Tilasin palvelun, jossa vastaajaan jätetyt ääniviestit lähetetään suoraan sähköpostiini, josta voi kuunnella niitä kätevästi millä tahansa päätelaitteella. Lisäksi viesti jää arkistoon, mikäli myöhemmin haluan palata siihen.

Elisan itsepalvelumahdollisuuksiin en sen sijaan ollut kovin tyytyväinen. Tätäkään palvelua ei voinut itse kytkeä päälle esimerkiksi nettisivulla, vaan tavasin vastaanottajan sähköpostiosoitteen asiakaspalvelijalle puhelimessa senkin uhalla, että osoitteeseen olisi jäänyt kirjoitusvirheitä, joiden korjaaminen jälkeenpäin on tunnetusti lähestulkoon mahdoton tehtävä. Kaiken lisäksi jouduin odottamaan pitkiä aikoja asiakaspalveluun. Tuona aikana olisin jo ehtinyt palvelemaan itseäni netissä ja Elisallekin olisi satanut kiitosta. Ymmärrän kuitenkin, ettei firmalla ole aikaa kehittää nettipalvelujaan, kun resurssit on varattu puhelinlinjoilla jonottaville asiakkaille. Tästäkin ongelmasta pääsisi eroon omia prosessejaan ja työtapojaan kehittämällä.

Julkaistu lauantaina 15.2.2014 klo 9:53.

Edellinen
Pallon hinta
Seuraava
Joulumusiikkia kevään kynnyksellä