Metrolla Matinkylään

Pääkaupunkiseudun yksi suurimmista joukkoliikennehankkeista eli metron jatkaminen Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään on saavuttanut yhden etapin. Niin sanottu Ruoholahden tunnelin louhintatyö valmistui tänään. Metrotunneli ulottuu nyt Lauttasaarensalmen rantaan, josta työt jatkuvat salmen ali Lauttasaaren puolelle. Saavutuksen kunniaksi työmaalla järjestettiin myös perinteiset tervajaiset, jotka vietetään, kun tunneliurakka on saavuttanut syvimmän kohtansa. Juhlaan on syytäkin, sillä louhintatyöt ovat vieneet lähes 50 metriä merenpinnan alapuolelle.

Kuva
Länsimetro

Metron laajennustyöt alkoivat noin puolitoista vuotta sitten marraskuussa 2009. Varsinainen louhinta alkoi melko tasan vuosi sitten, kun ensimmäinen panos räjäytettiin tammikuussa viime vuonna. Tuolloin alkanut 300 metrin työtunnelin kaivu valmistui kesän alussa ja jo heinäkuussa alkoivat varsinaiset metrotunnelin kaivaukset. Tänään valmistunut tunneli on 750 metrin pituinen ja sen louhiminen vei aikaa noin kahdeksan kuukautta. Valmista syntyy vielä tämän kevään aikana, kun tunnelin vahvistus saadaan päätökseen toukokuussa. Seuraavaksi vuorossa on meren alitus, jonka työt alkavat kesäkuussa. Kaikkiaan noin 14 kilometrin tunnelimatka Matinkylään valmistuu parin vuoden kuluttua ja metron on suunniteltu alkavan liikennöidä vuoden 2015 lopulla. Tuolloin pääkaupunkiseutu saa aivan uutta kapasiteettia joukkoliikenteeseen ja Helsingin joskus tyngäksikin mainittu metro alkaa saada aikuisen mitat.

Julkaistu torstaina 3.3.2011 klo 19:35 avainsanalla liikenne.

Edellinen
Prosessien parantaminen - osa 2
Seuraava
Puhutaanpa saksaa