Mainio markkinointikikka

Helsingissä on viikolla syntynyt erikoinen kiista. Kaikki sai alkunsa, kun Kaisaniemessä sijaitseva Tarjoustalo meni remonttiin jokunen aika sitten. Remontista kuoriutui Tokmanni-niminen sekatavarakauppa, joka itse asiassa kuuluu samaan konserniin aiemman samantyyppisen kaupan kanssa. Melkein samoihin aikoihin eli juuri tässä vuoden alussa vanha kunnon Kaisaniemen metroasema nimettiin uudelleen. Asema avattiin lähestulkoon 20 vuotta sitten maaliskuun ensimmäisenä vuonna 1995. Nyt metroasema tunnetaan nimellä Helsingin yliopisto. Aseman uudelleennimeäminen oli kaupungin lahja 375-vuotiaalle yliopistolle, jonka iso kirjastorakennus Kaisa sijaitsee aivan aseman tuntumassa ellei nyt ihan sen päällä.

Metro
Kuva
Hannu Oksala

Markkinoinnillisessa mielessä nimenmuutos on epäonnistunut. Nimi on mainos- ja markkinointimielessä aivan liian pitkä ja moniosainen. Pelkkä yliopisto olisi riittänyt, mikäli aseman nimi nyt oli ylipäätään pakko vaihtaa. Tosin pieni sekaantumisen vaara Helsingin laajassa metroverkostossa saattaa myöhemmin syntyä, sillä Espoon Otaniemeen valmistuu paraikaa Aalto-yliopiston metroasema. Tässäkin mielessä Kaisaniemi oli hyvä nimi asemalle. Nyt maanpäälliset pysäkit, kuten raitiovaunuseisakkeet, ovat edelleen Kaisaniemi-nimisiä, mutta metro tekee tässä poikkeuksen.

Uusi aseman nimi on jo synnyttänyt närää. Tokmanni nimittäin ilmoitti muutama päivä sitten nimeävänsä uusimman entisen Kaisaniemen metroaseman yhteydessä toimivan myymälänsä sijaintipaikkansa mukaan. Myymälän nimeksi ilmoitettiin ykskantaan Helsingin yliopiston Tokmanni. Nimi on johdettu siis metroaseman nimestä aivan kuten aiemmin paikalla sijainnut Kaisaniemen Tarjoustalo. Yliopistopa ei pitänyt nimivalinnasta lainkaan, ja niin oli riita valmis. Markkinoinnin ammattilainen näkee tässä erinomaisesti onnistuneen markkinointikikan. Nimijupakka pääsi odotetusti ja näyttävästi mediaan niin lehtien sivuille kuin nettiinkin. Halpahalli sai ilmaiseksi mainosta ja sopivasti avajaisiaan varten synnyttämällä tällaisen pienen kohun. Kävipä nujakassa miten tahansa, on halpahalli jo saanut kaipaamaansa huomion ja vieläpä ihan ilmaiseksi, joten kyllä tässä yrittäjä on joka tapauksessa voittaja.

Julkaistu perjantaina 27.2.2015 klo 17:36 avainsanoilla kaupunki, liikenne ja markkinointi.

Edellinen
Prokofjev-ilta
Seuraava
Lauantailaskentoa