Lontoo - osa 7

Viides päivä - Kotiinpaluu

Viimeinen lomapäivämme Lontoossa oli lyhyt. Aloimme pakata matkatavaroita aamupäivällä, sillä koneemme olisi lähtevä neljältä iltapäivällä. Heathrown kentälle on hyvä mennä ajoissa kaikkien turvatarkastusten ja jonottamisten vuoksi. Kaiken lisäksi hotellihuone oli luovutettava kello yhteentoista mennessä, joten aikaa Lontoolle ei enää jäänyt. Olimme toisaalta saaneet sen, mitä tulimme sieltä hakemaankin. Saimme paljon uusia kokemuksia ja näimme vielä enemmän nähtävyyksiä. Matka lentokentälle oli jälleen kerran helppo. Heathrow Express -juna lähti läheiseltä Paddingtonin asemalta ja kuljetti meidät vartissa kentälle. Lähtöselvitystiskillä ei ollut kovin pitkää jonoa, sellaisia joita olimme tottuneet näkemään Helsinki-Vantaalla. Lähtöselvitykset oli jaettu lentoyhtiöittäin ja tiskejäkin oli kymmeniä. Finnairin ja British Airwaysin yhteisellä tiskillä palveli kolme virkailijaa, ja jono eteni paikoin hyvinkin nopeasti.

Paddingtonin asemalla
Kuva
Matti Mattila

Lähtöselvityksestä siirryimme turvatarkastukseen. Tarkastukset lentokentillä ovat tiukentuneet ja matkatavaroille sekä niiden pakkaamiselle on asetettu uusia vaatimuksia. Ohjeita noudattamalla näistäkin rutiineista pääsee nopeasti läpi ja lopun aikaa voi viettää Tax Free -alueella. Verovapaa-alue on hieman harhaanjohtava, koska monien tavaroiden hinnat vastasivat katuhintoja. Paikoin hinnat olivat jopa korkeammat kuin keskustan suurissa tavarataloissa eikä tavaravalikoimakaan ollut yhtään sen erikoisempi. Ajan saa nopeasti kulumaan shoppaillessa ja eikä aikaakaan, kun jo kuulimme kuulutuksen lähtöportille. Heathrown käytävät ovat pitkiä eikä matkustajia turhaan muistutettu varaamasta vähintään 15 minuuttia aikaa lähtöportille siirtymiseen. Katonrajassa oli useita kylttejä, joissa kerrottiin portille kävelemiseen tarvittava aika. Neuvot on hyvä ottaa todesta, sillä aikaa todellakin kuluu loputtoman pitkiä käytäviä talsiessa.

Matka takaisin Suomeen sujui mutkattomasti. Lento Lontoosta Helsinkiin kestää alle kolme tuntia, ja kotiinpaluu tuntuu aina nopeammalta kuin menomatka. Saavuimme Helsinki-Vantaalle pian yhdeksän jälkeen illalla. Matkaa oli siis tehty lähes puoli päivää, vaikka tämän pidemmästä etäisyydestä ei ollut kyse. Kaikki matkaan liittyvät toimenpiteet kun laskee yhteen, kertyy tunteja kuin varkain. Onneksi emme joutuneet odottamaan matkatavaroitamme kuin kymmenisen minuuttia. Ehdimme sopivasti Helsingin keskustaan lähtevään bussiinkin ja olimme kotona lopulta kymmenen uutisiin mennessä.

Matkamme oli kaikin puolin erittäin onnistunut. Kaikki matkajärjestelytkin sujuivat mallikkaasti, vaikka olin itse koostanut koko loman netin palveluita käyttäen. Järjestelyjen onnistuminen kieltämättä hieman jännitti matkan alussa, mutta lopulta viikosta tuli erinomaisen onnistunut kesäloma. Lentommekin tulivat lisäksi edullisiksi, sillä saatoin käyttää osan Finnair Plus -pisteistäni lippujen lunastukseen. Säästin myös tuhat pistettä tehtyäni varauksen netissä. Lopulta maksettavaksi jäi 62 euron lentokenttäverot.

St. Paulin katedraali
Kuva
Matti Mattila

Matkakohteena Lontoo on takuuvarma. Nähtävää ja ostettavaa riittää päiväkausiksi. Kohteessa voisi viettää useammankin viikon, jos aikoo käydä nähtävyyksien lisäksi myös museoissa. Yksistään British Museum on niin laaja, että siellä voi viettää koko päivän eikä sekään välttämättä riitä. Museossa on nimittäin 94 salia ja esineitäkin on kaikilta mantereilta kahden miljoonan vuoden ajalta. Nykyinen rakennus valmistui 1850 ja se on Lontoon suosituin nähtävyys, jossa käy vuosittain noin viisi miljoonaa ihmistä. Museoon on vapaa sisäänpääsy, joskin joistakin erikoisnäyttelyistä voi joutua maksamaan pienen nimellisen maksun. Viikon lomamatkaa kannattaakin suunnitella jo kotona hieman etukäteen ja päättää, mihin nähtävyyksiin aikoo matkallaan tutustua. Aika ei yksinkertaisesti riitä kuin murto-osaan kohteista, joten jotkut attraktiot on vain jätettävä väliin odottamaan seuraavaa vierailua.

Julkaistu Saturdayna 21.7.2007 klo 14:20 Projektit-luokassa avainsanalla matkailu.