Logojen kehitys

Yhtiöt ja organisaatiot kehittävät itselleen yleensä liikemerkin eli logon. Liikemerkki on osa organisaation viestintää ja se helpottaa organisaation tunnistamista erityisesti silloin, kun firman nimi on pitkä tai monimutkainen. Logotkaan eivät ole ikuisia ja yrityksillä on tapana kehittää niitä ajan mittaan. Liikemerkkien uudistuminen aika ajoin yrittää kertoa organisaation tavoitteesta pysyä nykyaikaisena ja ajan hermolla. Liikemerkkien kehityksessä on nähtävissä eräänlainen trendi. Aluksi ne ovat taiteellisia ja koristeellisia, mutta yksinkertaistuvat vähitellen. Kahvilaketju Starbucksin logon kehityskaari toimii hyvänä esimerkkinä minimalisoitumisesta. Oheinen logosarja esittää kahvilan liikemerkin kehityksen vuodesta 1971 nykyiseen vuoden 2011 logoon. Kuvan laatija Felipe Torres on jatkanut sarjaa ja ennustanut, miltä logo voisi näyttää lähivuosikymmeninä.

Eräs toinen taiteilija puolestaan muistelee Nokian liikemerkin kehitystä vuodesta 1865 vuoteen 2011. Samainen kuvasarja ennustaa myös, miltä mobiiliyhtiön logo voisi näyttää muutaman vuoden kuluttua.

Lisää logoja ja niiden kehityksestä kertovia kuvasarjoja löytyy StockLogos-sivustolta.

Julkaistu keskiviikkona 18.7.2012 klo 17:42 avainsanalla viestintä.

Edellinen
Nopea mansikkapiirakka
Seuraava
Responsive Web Design