Lippu-uudistus

Tuskin moneltakaan on jäänyt panematta merkille VR:n viimeviikkoinen suuri lippu-uudistus. Uudistusta tai oikeammin sen mukanaan tuomia ongelmia on ruodittu valtakunnan uutisissa ja tietysti monenkirjavilla keskustelupalstoilla eikä loppua tälle keskustelulle tunnu tulevan. Kaikki alkoi viime keskiviikkona 14. syyskuuta, kun uusi lipunmyyntijärjestelmä otettiin tuotantokäyttöön. Junalippujen verkkokauppa uudistui ja samalla uudistuivat muutkin lipunmyyntijärjestelmät, kuten lippuautomaatit ja tiskimyynti. Jo ennakkoon hieman uutisoitu uudistus keräsi hetkessä moninkertaisen kävijämäärän VR:n sivuille eivätkä laitteet sen enempää kuin tietoliikennekään kestäneet yllätyksellistä yleisöryntäystä. Ongelmat olivat alkaneet.

Kokeilin pistäytyä junafirman sivustolla heti keskiviikkoaamuna. Tuolloin verkkokauppa oli jo poissa käytöstä ja sivujen tilalla loisti englanninkielinen, webbiserverin tuottama virheilmoitus. Muutaman tunnin kuluttua virheilmoitus oli jo saanut yhtiön vihreän sävyn ja suomenkielisen viestin käynnissä olevista huoltotöistä. Kokeilin sivustoa myöhemmin uudelleen, ja verkkokauppa oli joten kuten käytettävissä, vaikkakin sen käyttö oli vaikeaa hitauden vuoksi. Palasin ostamaan junalippua uudelleen perjantaina, kun viestimet olivat tuoneet ilosanomaa kasvatetusta konekapasiteetista. Junalipun ostaminen netissä kävikin jo nyt vaivattomasti ja joutuisasti.

Selkeä parannus palvelussa on istumapaikan valintamahdollisuus. Matkustaja voi valita haluamansa paikan kätevästi vaunun pohjapiirroksessa olevaa istuinta koskettamalla. Kaiuttimista kuuluu vielä vahvistukseksi mojova äänimerkki. Muuten lipun ostaminen ei juurikaan poikennut totutusta. Pienen miinuksen uudelle palvelulle kuitenkin antaisin, sillä ostoksesta tuli vahvistusviesti sähköpostiin kuten ennenkin, mutta nyt viesti oli paketoitu PDF-tiedostoksi. Tämän on selvä huononnus palvelussa, sillä monet -- minä mukaan lukien -- käyttävät sähköpostiaan myös kännykällä eikä jokaisella ole älypuhelinta, jolla voi avata ja lukea PDF-tiedostoja. Onneksi varausnumero sentään näkyy viestin otsikossa, joten lipun lunastaminen automaatista onnistuu, mikäli vain muistaa tilaukseen asettamansa tunnusluvun.

Junalippu-uudistuksesta on noussut pieni kohu reistailevien järjestelmien johdosta. Ongelmista on syytetty kapasiteettipulaa, jota onkin viime päivinä lisätty viimeisimpien tietojen mukaan jopa kolminkertaiseksi alkuperäisestä arviosta. Arviokin perustui mielestäni hyvään vertailupohjaan, sillä laskuissa oli käytetty kokemuksia viime vuonna purkautuneen islantilaistulivuoren mukanaan tuomasta kysyntäpiikistä. Samoin kuin autojakin mahtuu liikenteessä yhdelle kaistalle vain rajallinen määrä, tulevat vastaavanlaiset ongelmat vastaan tietoliikenteessä. Mielenkiintoista olisi leikitellä ajatuksella, että verkkokauppaankin voisi jonottaa vuoronumerolla vähän samaan tapaan kuin monissa palvelupisteissä. Uudistuksen ongelmien jalkoihin on tainnut unohtua kokonaan suuri hintauudistus, jolla lipun saa edullisemmin ennakkoon ostettuna. Mitä aiemmin lipun ostaa, sitä halvemmalla sen saa. Ostin tämänkertaisen lipun viikkoa etukäteen ja alennukseni oli ruhtinaalliset neljä senttiä. Säästöä toki se on tämäkin. Kaiken kaikkiaan olin hyvin tyytyväinen ostoskokemukseeni. Raideliikenteen lippu-uudistus asettuu aikanaan ja ongelmat ovat silloin vain ikäviä muistoja.

Julkaistu maanantaina 19.9.2011 klo 18:19 avainsanoilla liikenne ja shoppailu.

Edellinen
Paholaisen palvelijatar
Seuraava
Irtotakin käyttöönotto