Laiskaa sisällöntuotantoa

Suomalaiset nettijulkaisijat rakastavat PDF-dokumentteja webissä. Törmään hyvin usein näihin PDF-tiedostoihin etsiessäni tietoa netistä. Minulle on alkanut myös muodostua käsitys siitä, että juuri suomalaiset verkkosivujen ylläpitäjät ovat erityisesti kunnostautuneet näiden dokumenttityyppien julkaisemiseen. Ulkomaisilla sivustoilla ei ole läheskään yhtä paljon PDF-materiaalia kuin suomalaisilla sivuilla. Kyseessä on mielestäni laiska sisällöntuotanto. Jokin asia kirjoitetaan suositulla tekstinkäsittelyohjelmalla ja sitten teksti tallennetaan PDF-muodossa. Seuraavaksi se yksinkertaisesti vain viedään nettiin ja näin sivusto on taas päivitetty. Normaalisti sama teksti julkaistaisiin osana sivuston HTML-sivuja, mutta suomalaiset julkaisijat tuntuvat olevan laiskoja ja siirtävät epämiellyttävyyden lukijan harteille.

PDF-tiedostoja on hankalaa käsitellä ja yhtä hankalaa lukea. Dokumentin lataaminen kestää usein pitkään eikä selainkaan aina ole yhteistyöhaluinen näyttäessään latauksen tuloksena saatua massiivista neliväridokumenttia. Käyttäjä joutuu myös vaihtamaan työskentelytapaansa selaimen käytöstä Adobe Readerin käyttöön. Tietokoneen väliaikaismuistille varattu levytila paisuu, kun tarpeettomat PDF-tiedostot kuluttavat kapasiteettia aivan toiseen tahtiin kuin kevyemmät HTML-sivut. Vaikka dokumentin saakin avattua selaimen ikkunaan, tulee vielä sekin aika, kun luettu dokumentti pitää sulkea. Selaimen pikanäppäinyhdistelmä Ctrl+W ei toimikaan, kun se on Acrobatin hallussa. On otettava hiiri kauniiseen käteen ja suljettava ikkuna eksplisiittisesti sulkijapainikkeesta. Tämä on ärsyttävää.

Hain kokeeksi Google-hakukoneella sanaa "autotelinen". Tuloksia löytyi 37, joista osa viittaa väärin kirjoitettuun autoteline-sanan kirjoitusasuun. Autotelinen on kuitenkin eräs psykologiaan liittyvä termi, joka tarkoittaa itsenäistä, voimakasta ja elämäänsä tyytyväistä henkilöä. Poistin hakutuloksista ilmeiset kahdeksan kirjoitusvirheellistä löydöstä, jolloin jäljelle jäi 29 tulosta. Näistä jäljelle jääneistä peräti 11 on PDF-dokumentteja ja yksi Microsoft Word -dokumentti. Kun kolmasosa sisällöstä on PDF-muodossa, alkaa jo ihmetellä tätä suomalaisten Adobe-julkaisuvimmaa. Suomi on jäänyt monessa suhteessa tietotekniikan ja Internetin takapajulaksi. PDF-julkaiseminen on erinomainen esimerkki maamme olemattomasta nettiosaamisesta.

Julkaistu tiistaina 13.10.2009 klo 17:36 avainsanoilla Internet ja viestintä.

Edellinen
c/o-lyhenne
Seuraava
Tietotekniikan perusteos yritysjohdolle