Kuluttaja kuulee kummia

Viime päivinä on kuluttajarintamalta kuulunut suorastaan kummia. Maatamme hallitsevat keskusliikkeet ovat kilvan tiedottaneet alentavansa hintoja. Jo on siis aikoihin eletty, kun täällä peräkylien Pohjolassakin koetaan vielä tällainenkin ihme, että päivittäistavaroiden hinnat alenevat. Vuosikausia olemme tottuneet jatkuviin hinnankorotuksiin. Lisäksi keskustelu on käynyt kiivaana aivan liiaksi keskittyneestä kaupankäynnistä, kun markkinoita hallitsee kaksi suurta keskusliikettä. Syystäkin kuluttajat ovat epäilleet hintakartellia. Vaan nytpä on meinannut kuluttajalla mennä aamukahvi väärään kurkkuun, kun mediassa on viestitetty yllättävistä uutisista.

Hinnanlasku on luonnollisesti heti herättänyt myös vilkasta keskustelua niin mediassa kuin netin foorumeissakin. Epäileviltäkään äänenpainoilta ei ole voinut välttyä. Osa on kummastellut, miten hinnanalennukset rahoitetaan kun taas jotkut ovat pitäneet uutista enemmänkin mainoskikkana. Kieltämättä taantuma on jatkunut jo pitkään ja tarkalleen ottaen vuosia, mikä vaikuttaa varmasti vähitellen myös ostokäyttäytymiseen lähinnä vähentävästi. Kuluttajien kiristäessä kukkaroiden nyörejä ovat kauppaliikkeet joutuneet ahtaalle, kun kauppa ei käy entiseen malliin. Kummalliset uutiset jatkuivat tänään, kun Kesko ilmoitti rakentavansa uuden kauppakeskuksen Helsingin itälaidalle nykyisen Itäkeskuksen viereen. Ilmoitus kirvoitti heti kansalaisten kielenkannat ja keskustelupalstoilla käytiin värikästä sanailua moisesta uutimesta. Saapa tosiaan nähdä, mihin tämä kaikki vielä johtaa ja jäävätkö nyt mainostetut hinnanalennukset pysyviksi. Pelkäänpä pahoin, että kaavailtu arvonlisäverokantojen yhdistäminen taitaa viedä kuluttajilta kohta saavutetun edun.

Julkaistu Mondayna 19.1.2015 klo 17:21.

Edellinen
Banaanikakku
Seuraava
Rostenin runebergintorttu