Keltaista kahinaa

Helsingin keskustan kaduilla ei voi näinä päivinä välttyä kohtaamasta keltaisia kasseja kanniskelevia vastaantulijoita. Jokasyksyiset Hullut Päivät ovat humalluttaneet ostoskansan, joka jälleen sankoin joukoin tungeksii tavaratalon täyteen ahdetuilla osastoilla. Kävin katsastamassa tarjonnan, joka ei juurikaan poikennut tavanomaisesta, eivätkä hinnatkaan nyt mitään riemunkiljahduksia synnyttäneet. Alun perin hollantilaisen de Bijenkorf -tavaratalon vuonna 1984 aloittama keltainen kampanja on sittemmin levinnyt muuallekin ja lopulta myös tänne Suomeen. Piakkoin kolmenkymmenen vuoden ikään kipuava shoppailutapahtuma kerää pari kertaa vuodessa asiakkaita Stockmannin tavarataloon edullisille ostoksille. Tänään tavaratalo on taas tupaten täynnä jo aamuvarhaisella ja katutason miesten osastolla kuului kaikkialla tasaista kahinaa, kun miehet ja siinä samassa naisetkin kahmivat sellofaaniin pakattuja kauluspaitoja. Eräs kiireisen näköinen mies poimi kainalonsa täyteen kuuden sukan paketteja ja suuntasi kassalle. Tuollaisen ostosmäärän kantamiseen olisi kannattanut lainata se kuuluisa keltainen kassi, joka lienee saanut inspiraatiota Ikean sisustustavaratalon vastaavista jättikasseista.

Kuva
Voima

Harmikseni en löytänyt mitään ostamisen arvoista tämänkertaisilta päiviltä. Toisaalta väkisinkään ei pidä käyttää tarjouksia hyväkseen, sillä tavarat tuskin loppuvat vaikka hulluttelu päättyykin aikanaan. Uudet pään pyörälle panevat päivät odottavat keväällä puolen vuoden päästä ja sitä ennen riittää muita tarjouspäiviä ja tietenkin ne kuuluisat joulunjälkeiset alennusmyynnit. Kaikkia tahoja tällainen kulutushysterian lietsominen ei miellytä. Kantaaottava Voima-lehti (8/2011) on kantanut kortensa kekoon ja taiteillut mustankeltaisista väreistä hassun, mutta ajankohtaisen julisteen. Leukailun sanoma on odotettavissa olevat rajut alennukset, jotka voidaan ymmärtää monella tavalla. Maailmantalouden levottomuus jo nyt laskenut joidenkin pörssiosakkeiden hintoja ja juuri tähän ilmiöön Voiman vastamainos iskee osuvasti ja myös osuvaan aikaan. Hullut Päivät ja Sokoksen vastaava 3plus1 päivää -ostostapahtumat sumentavat hetkeksi ihmisten ajatukset ikävistä talouden kiemuroista, jotka koetaan paremminkin poliitikkojen murheiksi muutenkin. Hetkelliseen hullutteluun on kuitenkin lupa, sillä eihän näitä maailmanluokan mutkikkuuksia muuten kestäisikään.

Julkaistu Saturdayna 8.10.2011 klo 13:31 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Ryväs rypään
Seuraava
Edustajistovaalit 2011