Karibia 2012 - osa 1

Terveisiä Itä-Karibialta ja Kap Verden saarilta! Olen aamuyöstä palannut kahden viikon risteilymatkalta maailman ääriin. Talvilomamatkani suuntautui tänä vuonna Itä-Karibialle, jossa risteilimme Kristina Katarina -risteilyaluksella viikon verran vieraillen päivittäin eri saarilla. Matkamme jatkui saarikierroksen jälkeen ainutlaatuisella Atlantin ylityksellä, jonka jälkeen ehdimme kiertää vielä muutamia saaria Kap Verden -saarivaltiossa. Mikäli tätä Kristina Cruises -varustamon toteuttamaa risteilyä pitäisi kuvata lyhyesti, niin sanoisin, että matka ylitti kaikki odotukseni. Hemmottelu, ylellisyys, palvelu ja muut ylisanat tuskin riittävät kuvaamaan tätä kerta kaikkiaan parhaiten onnistunutta matkaani monikymmenvuotisen matkustelujeni kirjossa. Erinomaisesti organisoitu risteily ensi askelista Barbadoksella aina viimeiseen vilkutukseen Kap Verdellä tekivät lomasta oikean luksusmatkan.

Matkavalmistelut

Kuva
Matti Mattila

Varasin risteilyn sekä retket kohteissa hyvissä ajoin kolme kuukautta sitten. Kristina Cruises -varustamon risteilyillä on aina erinomaiset retket, jotka ovat kiehtovia ja ennen kaikkea erittäin hyvin organisoituja. Retket eri päiville oli helppo valita, sillä matkaesitteessä oli hyvät ja kattavat kuvaukset ekskursioista. Jokaiselle päivälle oli tarjolla vähintään yksi retki ja useimmiten enemmänkin. Suosituimmista kierroksista oli mahdollista valita joko aamu- tai iltapäivälähtö. Risteilyn aikana vierailtiin joka päivä eri kohteessa ja Itä-Karibian saaristosta kun on kyse, niin tyypillisesti valtiotkin vaihtuivat päivittäin. Kohteista sai paljon enemmän irti järjestetyillä retkillä kuin omatoimisesti vaellellen. Kohteisiin saattoi tutustua toki myös omatoimisesti, sillä risteilypäivät oli varattu maissa vierailuun ja saarelta toiselle seilailtiin varsinaisesti yöaikaan. Laiva saapui joka aamu uuteen satamaan Atlantin ylitystä lukuun ottamatta.

Ensimmäinen päivä - torstai 8.3.

Kuva
Matti Mattila

Finnairin lento yli Atlantin oli lähtevä puoli kymmeneltä aamulla Helsinki-Vantaan lentokentältä. Lähtöaika oli melko inhimillinen, sillä joskus lomalennot lähtevät jo kukonlaulun aikaan. Laitoin kellon soimaan varttia vaille kuusi, mutta heräsin muutamaa minuuttia aiemmin hieman levottomasti nukutun yön jälkeen. Aamutoimista suoriuduttuani olin valmis kävelemään läheiselle paikallisliikenteen bussipysäkille, josta lähti lentokenttäbussi aikataulun mukaan muutamaa minuuttia yli seitsemän. Aamulla oli pikkupakkasta ja mittari näytti seitsemää astetta nolla alapuolella. Ulkona ei kuitenkaan tuntunut jäätävän kylmältä ja bussin odottelu jokusen minuutin ajan katoksen alla oli siedettävää. Matka kentälle vei aikaa puolisen tuntia.

Kohteena Karibia

Lähtöselvitys sujui nopeasti eikä tiskeille ollut juurikaan jonoja. Kentällä matkustajia opasti Kristina Cruises -opas, mikä oli jälleen erinomainen osoitus varustamon jo kohta täydellisyyttä hipovasta organisoinnista. Tähän mennessä kaikki matkajärjestelyt olivat olleet huippuluokkaa ja luvassa oli korkealaatuinen risteily. Lentokoneeseen pääsi sisään varttia vaille yhdeksän, ja portugalilaisen Hifly-lentoyhtiön Finnairille operoima Airbus nousi ilmaan aikataulussaan puoli kymmeneltä. Kolmisensataa matkustajaa aloitti näin lähes 12 tunnin mittaisen lennon Helsingistä Barbadoksen pääkaupunkiin Bridgetowniin, Itä-Karibian saaristoon.

Julkaistu perjantaina 23.3.2012 klo 18:17 avainsanoilla loma ja matkailu.

Edellinen
Haarojen välistä
Seuraava
Karibia 2012 - osa 2