JFunnel - osa 8

Tietokoneohjelmien käytettävyydestä käydään paljon keskustelua. Tyypillisimmillään debatti alkaa, kun ohjelma otetaan käyttöön ja käyttäjät alkavat arvostella käyttöliittymää. Aina eivät arvostelut ole positiivisia, ja usein saakin kuulla lähinnä negatiivisia arvioita. Käytettävyys on kuitenkin paljon enemmän kuin ulospäin näkyvä käyttöliittymä. Se on myös subjektiivinen suure, sillä eri käyttäjät arvostavat erilaisia asioita käyttöliittymässä. Joka tapauksessa keskustelut jo valmistuneen ohjelmiston käytettävyydestä ovat usein turhia, sillä jos käytettävyydessä on puutteita, on virhe jo syntynyt. Käytettävyyssuunnittelun yhtenä tavoitteena on varmistaa laadukas lopputulos. Tämän vuoksi käytettävyyttä suunnitellaan jo huomattavan aikaisessa vaiheessa ohjelmistoprojektia.

Käytettävyyssuunnittelua ei saisi ottaa pakollisena osana projektia. Se tulisi nähdä käytettävyyden toteuttamisen lisäksi laatua parantavana ja ylläpitoa vähentävänä tekijänä. Suunnitteluvaihe saattaa usein jäädä vähälle huomiolle, koska käytettävyys on totuttu yhdistämään käyttöliittymään. Tämä puolestaan yhdistetään graafisiin suunnittelijoihin ja ohjelmoijiin, joilla on hyvät tiedot ja taidot toteuttaa käyttöliittymä teknisessä mielessä. Käytettävyyden suunnittelun kannalta kumpikin ammattikunta edustaa vain pientä osaa koko suunnitteluprosessia ja heidän osuutensa tulee prosessissa yleensä vasta loppupuolella. Käytettävyyssuunnittelua ei aina oteta kiinteänä osana ohjelmistoprojektia vaan ohimennen toteutettavana ja myöhemmässä vaiheessa vastaantulevana, lähinnä pakollisena toimenpiteenä.

Syyt käytettävyyssuunnittelun vähäiselle huomiolle saattavat olla tietämättömyys suunnitteluprosessista. Jos prosessia ei tunneta, jää työkin useimmiten tekemättä. JFunnel-malli antaa erään tehokkaan prosessimallin käytettävyyden suunnittelemiseksi. Mallin kehittänyt FT Timo Jokela on useiden vuosien kehittelytyön tuloksena valmistanut yksinkertaisen ja monipuolisen tavan käsitellä niinkin suurta abstraktiota kuin käytettävyys. JFunnel-malli jakaa suunnitteluprosessin kahdeksaan vaiheeseen alkaen aivan alusta eli organisaation liiketoiminnan tarpeista päätyen lopulta selkeiden ja yksiselitteisten vaiheiden jälkeen valmiiseen käyttöliittymään. Mallin avulla käytettävyyden suunnittelu helpottuu huomattavasti ja saa toivon mukaan myös ansaitsemansa osuuden ohjelmistoprojektissa.

Lisätietoja JFunnel-mallista löytyy Joticon Oy:n sivuilta.

Kuvat: Timo Jokela

Julkaistu tiistaina 9.3.2010 klo 17:00.

Edellinen
JFunnel - osa 7
Seuraava
Kap Verde - osa 1