Epäsäännöllinen viikkolehti

Postiluukustani tipahtaa säännöllisen epäsäännöllisesti Citymarketin viikkolehti. Nimestään huolimatta lehti tulee milloin sattuu. Toisinaan lehteä ei tule moneen viikkoon ja sitten se putoaa jokin viikko aamuyöstä lehdenjakelun yhteydessä. Tarkistin Citymarketin sivustolta ilmestymistiheyden ja sieltä saatoin todeta, että lehti ilmestyy ajoittain epäsäännöllisesti. Noh, enpä ole liiemmälti odotellut kyseistä aviisia, sillä lähimpään Citymarkettiin on se verran matkaa, etten lähde yhtä tarjouskahvipakettia hakemaan kaupungin toiselta laidalta. Minulla on K-kaupoista myös, ehkä virheellisesti, kalliin ostopaikan hintamielikuva. Olen vain sattunut joskus vertailemaan hintoja, ja monet perustarvikkeet ovat järjestäen olleet koo-kaupoissa kalliimpia kuin vaikkapa pahimman "kilpailijan", S-Marketin tuotteet. Viikkolehti kielii myös Citymarketin profiloituneen perhekaupaksi. Lehden kannessa komeilee käytännöllisesti katsoen joka numerossa pikkulapsia tai perheyhteisö. Laskin oikein uteliaisuuttani, että 18 lehdessä 22 lehdestä eli 82 prosentissa kansikuvassa on pikkulapsi tai perhe. Ehkä Cittarilla on tällaiseen asiakassegmentointiin varaa siitäkin huolimatta, että sinkkutalouksien määrä Helsingissä on huomattava, joidenkin lähteiden mukaan yli puolet kaikista talouksista.

Tämän viikon lehdessä on ihan oikea uutinenkin. Citymarket on avannut verkkokaupan. Nettikauppoja syntyy nyt liukuhihnalta, kun jokainen tuttu ja konservatiivinen kaupparyhmittymä on rynnännyt verkkoon. Suomessa vain ollaan tässä nettikauppa-asiassakin paljon muuta kapitalistista maailmaa jäljessä. Monille kaupoille kyseessä on tietysti vain imagojuttu. Kaupan on tyypillisesti hyvin suppea valikoima. Cittarin verkkokauppa sen sijaan yllättää eikä niinkään tuotevalikoimallaan vaan sukupuoleen perustuvalla hinnoittelupolitiikallaan. Naiset nimittäin saavat vaateostoksistaan 30 prosentin alennuksen verkkokaupassa. Luulin, että tällainen hinnoittelu olisi ollut jo kauan sitten kielletty ties missä kuluttajansuojalaissa tai vastaavassa asetuksessa, mutta mitä ilmeisimmin edelleen voidaan siis hinnoitella sukupuolen mukaan eri hinnat miehille ja naisille. Viikkolehti se varmasti jatkaa ilmestymistään arvaamattomalla aikataululla ja yllättää minut joka kerta ennalta arvattavalla kansikuvallaan ja häikäisevine tarjouksineen.

Julkaistu torstaina 25.10.2012 klo 18:54 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Markkinointi-ironiaa
Seuraava
Kännykän hiljentäjä