Digitaaliajan kuvastot

Tänään putkahti postiluukusta Stockmannin elokuun kanta-asiakaskuvasto. Paperille painettua kuvastoa on helppo ja mukava lukea samalla kun hörppii kahvia. Samaa kuvastoa voi tosin selailla myös sähköisesti tabletilla ja tietokoneella. Lukukokemus ei kuitenkaan ole sama etenkään, jos on koko pienen ikänsä lukenut analogisia painotuotteita. Digitaaliajan julkaisuja pitää opetella lukemaan ja niiden käsittelyyn pitää tottua. Vilkuilin nopeasti Stockan kuvaston läpi. Tuotevalikoima painottui luonnollisesti koululaisiin, jotka taas kohta aloittavat lukuvuotensa. Hieman myöhemmin jouduin palaamaan kuvaston sivuille, mutta vihko oli jäänyt ruokapöydälle enkä viitsinyt nousta hakemaan sitä. Päädyin sen sijaan räpläämään samaa katalogia tietokoneellani. Vähitellen alan tottua näihin sähköisiin julkaisuihin, vaikka ne yhä yrittävät ulkoasullaan muistuttaa painotuotteita. Samankaltaisuuteen ei ole mitään tarvetta, sillä digikuvaston ei tarvitse näyttää ja toimia samoin kuin printti.

Tuotekuvastoja

Myöhemmin illalla sähköpostiini kilahti Hobby Hallin mainoskirje. Siinä oli linkki sähköiseen kuvastoon, joka sekin oli näköispainos perinteisestä painetusta opuksesta. Näillä painettuja kuvastoja jäljittelevillä digipainoksilla yritetään kaiketi madaltaa kynnystä siirtyä printtikuvastoista sähköisiin painoksiin. Kuvastot on usein myös tyylikkäästi taitettu ja niissä voidaan myös asetella tuotteet taiteellisemmin kuin tavallisella nettisivulla. Digitaaliset näköispainokset ovat turhia. Ne eivät edistä digiaikaan siirtymistä vaan oikeastaan vain hidastavat kehitystä sähköiseen suuntaan. Jostain syystä kaupat kuitenkin yhä tekevät näitä näköiskuvastoja nettiin ja selityskin taitaa olla melko ilmeinen. Samalla kun tehdään painos printtiin, saadaan samasta aineistosta suhteellisen vaivattomasti sähköinen versio. Painetut kuvastot ovat vähitellen harventuneet ja aikaa myöten ne katoavat kokonaan. Mielenkiinnolla odotan aikaa, kun kuvastot ovat pelkästään digitaalisia. Viimeistään silloin luulisin näköiskuvastojen katoavan siinä samassa ja muuttuvan aidoiksi nettikuvastoiksi netin ehdoilla.

Julkaistu Mondayna 1.8.2016 klo 19:14 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Kesän päättyessä
Seuraava
Mikromaailma koeputkessa